Dagvoorzitter & documentairemaker
Doortje Smithuijsen is journalist, documentairemaker en schrijver. In haar werk richt ze zich vooral op de sociale en maatschappelijke gevolgen van digitalisering. Ze onderzoekt bijvoorbeeld onze afhankelijkheid aan telefoons en computers, de leefwereld van YouTubers en influencers en de invloed van online cancelcultuur. Ze schrijft voor de Volkskrant, Vrij Nederland en Trouw. Ook schreef ze pakkende boeken over digitale verslavingen en de realiteiten van leven in de huidige (digitale) context. Doortje Smithuijsen is te boeken als dagvoorzitter bij het Sprekershuys.
De digitalisering van onze samenleving bracht niet alleen maar positieve verandering met zich mee... Expert en dagvoorzitter Doortje Smithuijsen zorgt voor een event met inhoud, interactie en geeft sprekers de ruimte om nieuwe inzichten te delen. Als dagvoorzitter nodigt ze het publiek uit om mee te denken aan de gevolgen van digitalisering, zo kunnen we samen bouwen aan een betere (online) toekomst.
In haar werk doet Doortje Smithuijsen onderzoek naar de analoge mens in zijn digitale leefomgeving. Ze richt zich vooral op de sociale en maatschappelijke gevolgen van digitalisering. In april 2020 verscheen haar eerste boek 'Gouden Bergen: Portret van de digitale generatie'. Het kwam terecht op de shortlist van de Brusseprijs, voor het beste journalistieke boek van het jaar. Haar tweede boek, 'Iedereen verslaafd?', schetst een goed beeld van de gevolgen die de digitalisering met zich mee bracht. Eerder maakte Doortje voor de VPRO de documentaires 'Mijn dochter de vlogger, Volg je me nog?' en 'Sociaal Tribunaal,' over de gevolgen van online cancelcultuur. Doortje bespreekt deze vraagstukken ook als een veel geziene gast bij radio- en tv-programma’s. Daarnaast schrijft ze geregeld artikelen voor De Volkskrant en Vrij Nederland en verschijnt haar column tweewekelijks in Trouw. Ook geeft ze geregeld inhoudelijke presentaties over haar werk.
Vanuit haar journalistieke achtergrond weet Doortje scherpe en prikkelende vragen te stellen. Ze heeft niet alleen kennis van zake, maar weet dit ook op een begrijpelijke manier over te brengen aan een breed publiek. Daarnaast weet ze de rode draad van het event te bewaken, geeft ze haar gasten de ruimte om te inspireren en zorgt ze voor interactie. Doortje maakt van het overkoepelende thema van jouw event een uitnodigende sessie waarbij het publiek gevraagd wordt om niet alleen mee te denken aan de gevolgen van digitalisering, maar ook een nieuw beeld te schetsen van de toekomst.
Doortje Smithuijsen is te boeken als dagvoorzitter. Met haar journalistieke achtergrond doet ze veel onderzoek naar de sociale en maatschappelijke gevolgen van digitalisering, waaronder de invloed van social media en cancelcultuur, de leefwereld van YouTubers en influencers en de digitale generatie. Op deze pagina vind je onder de kop 'Sessies' meer informatie over de verschillende mogelijkheden.
Dagvoorzitter Doortje Smithuijsen boeken voor jouw evenement? Neem contact met ons op!
Influencers, Online communicatie, Digitale media, Journalistiek, Digitalisering, Social Media
In de lezing gebaseerd op haar boek ‘Iedereen Verslaafd?’ houdt Doortje Smithuijsen het publiek een spiegel voor wat betreft hun digitale gedrag. Hoe hoog is jouw schermtijd? Wat zegt dat over jou? Waarom kan je soms het gevoel hebben dat je telefoon gaat terwijl het niet zo is? En waarom wil je nooit meer de deur uit zonder stappenteller? Aan de hand van anekdotes, filmpjes, feiten en cijfers maakt Doortje het publiek wegwijs door hun eigen digitale gewoonten.
Doortje Smithuijsen is journalist, documentairemaker en schrijver. In haar werk richt ze zich vooral op de sociale en maatschappelijke gevolgen van digitalisering. Als dagvoorzitter weet ze de juiste vragen te stellen rondom thema's als de invloed van social media, de digitale generatie, online cancelcultuur, de leefwereld van YouTube en influencers. Ze maakte over deze onderwerpen verschillende documentaires, en schrijft geregeld artikelen voor De Volkskrant en Vrij Nederland en Trouw. Binnenkort verschijnt haar tweede boek.
In deze lezing bespreekt Doortje het gedrag van de verwende, stadse millennial. Ze willen alleen maar natuurwijn drinken en op vanmoofs rondrijden, lijkt het, maar waaróm willen ze dat? Aan de hand van laagdrempelige voorbeelden laat Doortje zien wat er onder dit gedrag ten grondslag ligt: een individualistische samenleving, sociale daling, kansenongelijkheid en statusangst. Na deze lezing zal een havercappuccino nooit meer hetzelfde smaken.
Neem vrijblijvend contact op met een van onze verbinders.