Farid is een energieke, bevlogen, inhoudelijke en betrokken dagvoorzitter die zich de inhoud geheel eigen maakt. Hij bereidt zich altijd goed voor en leest zich goed in. Farid deelt graag zijn kennis met het publiek. Een evenement in het Engels? Dat is geen enkel probleem.
In onze maatschappelijke analyse kijkt Farid naar de grote lijnen en transformaties op nationaal en internationaal niveau. In het boek ‘Het einde van het midden - Wat een maatschappij van extremen betekent voor mens, bedrijf en politiek’ beschrijft Farid, hoe door een toenemende mate van transparantie en onzekerheid het midden van onze maatschappij onder druk staat en wat we hieraan kunnen doen.
Elke professional heeft ermee te maken. De manier waarop we onze zaken organiseren is snel aan het veranderen. We kiezen steeds minder voor de lange termijn, voor exclusiviteit en zekerheid. Meer en meer vinden we oplossingen met behulp van flexibiliteit, tijdelijkheid en uitwisseling binnen een netwerk. Deze transformatie van een vaste naar een vloeibare samenleving noemen we de vloeibare revolutie. In onze analyse van de vloeibare samenleving onderscheidt Farid drie niveaus die we samenvatten in het model de 'Transformation Playground'.
In zijn analyse naar de vloeibare organisatie onderzoekt Farid zeven strategieën die organisaties volgen om succesvol te zijn in de vloeibare samenleving. Deze zeven strategieën zet hij uiteen aan de hand van ‘The Transformation Playground’. Farid adviseert organisaties hoe zij deze strategieën kunnen inzetten zodat zij een succesvolle organisatiestrategie ontwikkelen en hun handelingsperspectief in de vloeibare samenleving toeneemt.
Een maatschappij die gekenmerkt wordt door onzekerheid en verandering doet een beroep op het aanpassingsvermogen van individuen. De vloeibare samenleving eist van onze professionals andere vaardigheden en nieuwe vormen van samenwerking. In het meest recente onderzoek van Farid benoemd hij de vijf potenties die het individu moet beheersen om zich aan te passen aan de vloeibare samenleving. Hiermee ondersteunt hij werkgevers en HR dienstverleners met wat zij moeten doen om professionals van de toekomst te werven, binden en te motiveren.