Spreker & dagvoorzitter
De in Nijmegen geboren en getogen Nederlands-Marokkaanse Dounia Maakor is een award-winning sociaal onderneemster. Op jouw event of voor jouw organisatie spreekt Dounia over bewustwording omtrent (arbeidsmarkt)discriminatie, kansenongelijkheid en sociale impact. Dounia heeft als missie om een verandering teweeg te brengen als het gaat om het uitsluiten van talentvolle mensen vanwege persoonskenmerken. In haar inspirerende talks legt ze uit hoe en waarom te focussen op talent, potentie en motivatie. Dounia Maakor is te boeken als spreker, dagvoorzitter en presentator bij het Sprekershuys.
In een wereld waar informatie overvloedig is en de aandacht van ons publiek schaarser wordt, is er één hulpmiddel dat ons altijd blijft verbinden: verhalen. Ik ben Dounia Maakor, een verhalenverteller, eindredacteur, programmamaker, presentator en schrijver, en ik geloof dat de kracht van verhalen ons in staat stelt om diepere verbindingen te maken, zowel in de media als binnen het bedrijfsleven.
Als spreker en schrijfster heeft Dounia haar stem gebruikt om de belangrijkste kwesties van onze tijd te belichten: diversiteit, inclusie en kansengelijkheid. Haar woorden zijn als een melodie die harten raakt en geesten inspireert. Zo was ze te horen als host in het radioprogramma Suhoor Stories van de NTR/NPO. In deze baanbrekende talkshow werden de ochtendrituelen van meer dan een miljoen Nederlandse moslims onder de aandacht gebracht. Actualiteiten en inspirerende verhalen, zoals het belang van inclusieve kinderboeken, kwamen aan bod.
Met trots is ze de oprichter van "Your Tone of Voice," een platform dat fungeert als een katalysator voor verandering. Door middel van workshops en krachtige keynotes onderwijst Dounia anderen over deze vitale thema's, waardoor ze mensen aanzet tot actie en reflectie. Ze stond als host op (internationale) podia bij events voor Rabobank, European Supplier Diversity Project van MSDUK en Amsterdam Business Forum van DenkProducties.
Verhalen spelen een cruciale rol zowel in de media als in het bedrijfsleven. In de media kunnen verhalen complexe onderwerpen omzetten in meeslepende narratieven die emoties oproepen, begrip creëren en bewustzijn vergroten. In het bedrijfsleven zorgen authentieke verhalen over missie en waarden voor sterke verbindingen met klanten en medewerkers en dragen ze bij aan transparantie en betrokkenheid. Dounia deelt technieken en inzichten die de kracht van storytelling ontsluiten, zowel voor media als voor bedrijven en ze laat zien hoe deze aanpak kan inspireren, motiveren en teams kan samenbrengen.
Dounia's inzet voor de ontwikkeling van jong talent is een bewijs van haar geloof in de toekomst. Ze legt de nadruk op persoonlijk leiderschap, waardoor jonge mensen worden aangemoedigd om op te staan en hun potentieel te vervullen. Ze gelooft met passie dat deze nieuwe generatie de sleutel is tot verandering en dat ze de wereld kunnen transformeren naar een plek waar gelijke kansen voor iedereen vanzelfsprekend zijn.
Dounia Maakor is te boeken als spreker, dagvoorzitter en presentator. Ze is expert op het gebied van storytelling, diversiteit, inclusie en kansengelijkheid en is communicatiespecialist. Op deze pagina vind je onder de kop 'Sessies' meer informatie over de verschillende mogelijkheden.
Spreker en dagvoorzitter Dounia Maakor inhuren voor jouw evenement? Neem contact met ons op!
Racisme, Arbeidsmarkt, Kansenongelijkheid, Inclusie, Diversiteit, Storytelling
€2000
In het bedrijfsleven zijn verhalen heel belangrijk. Organisaties die in staat zijn om hun missie en waarden op een authentieke manier te communiceren, bouwen sterkere verbindingen met hun klanten en medewerkers. Verhalen kunnen inspireren, motiveren en teams samenbrengen. Wanneer bedrijven hun successen en uitdagingen delen via storytelling, creëren zij een cultuur van transparantie en betrokkenheid. De lezingen van Dounia bieden handvatten om deze krachtige techniek in te zetten: van het vertellen van klantverhalen tot het delen van de bedrijfscultuur.
In de media draait alles om verhalen. Als maker heeft Dounia gezien hoe een goed verhaal het verschil maakt tussen een vluchtige kijker en een betrokken publiek. Het vermogen om complexe onderwerpen om te zetten in meeslepende narratieven kan een hele samenleving beïnvloeden. Verhalen zijn niet alleen informatief; ze hebben de kracht om emoties op te roepen, begrip te creëren en bewustzijn te vergroten. In haar presentatie deelt Dounia de technieken en inzichten die de kracht van verhalen in de media ontsluiten en hoe deze technieken ook toepasbaar zijn in andere sectoren.
Wat hebben kansenongelijkheid en global warming met elkaar gemeen? Het probleem wordt erger - en de cijfers liegen er niet om. De impact van kansenongelijkheid (binnen het onderwijs en op de arbeidsmarkt) op de nieuwe generatie en de generaties erna zal desastreus zijn als we nu niet ingrijpen. In deze talk neem ik mensen mee in facts and figures en is mijn doel om impact te maken door ze te laten zien hoe groot dit probleem écht is en wat we er gezamenlijk aan kunnen doen om dit terug te dringen.
Wanneer diversiteit gelijk staat aan het verzamelen van Pokémon kaarten.
Diversiteit binnen een organisatie wordt helaas tot op de dag van vandaag gelinkt aan 'koppen tellen'. Het verzamelen van alle kaarten: diverse culturele en religieuze achtergronden of welke achtergrond dan ook dat niet past binnen de 'norm' van onze samenleving. Vaak willen organisaties direct over tot een concreet plan van aanpak, terwijl de belangrijkste stap van het gehele proces van diversiteit regelmatig wordt geskipt of te vluchtig doorlopen: bewustwording. Wat is diversiteit nou eigenlijk? Waarom willen we een divers team? Wat zijn de voordelen hiervan en waarom willen we dit überhaupt? En zijn we als organisatie aan de voorkant onbewust bevooroordeeld tijdens de selectie van nieuwe medewerkers? - zijn vragen die eerst moeten worden uitgepluisd en 'ontdekt' alvorens over te gaan tot het 'verzamelen van kaarten' om die vervolgens maar in een mapje te ordenen en in een kast weg te leggen. In mijn talk creëer ik in een open dialoog bewustwording en vertel ik wat de kracht van diversiteit is.
Wat levert een in-company workshop over Onbewuste Vooroordelen op?
De deelnemer is zich bewust van hoe de paradox van diversiteit en inclusie werkt en hoe dit sterk van invloed is op hoe we dagelijks handelen en beslissen.
Ervaring: de deelnemer ervaart, op basis van korte oefeningen, hoe jouw hersenen kiezen en handelen, anders dan wat je misschien van tevoren zou denken.
Reflectie: na de workshop kan de deelnemer gemakkelijker situaties herkennen waarin onbewuste vooroordelen een rol kunnen spelen bij henzelf en anderen en kan ze benoemen.
Toepassen: de deelnemer kan maatregelen nemen om vooroordelen te verminderen en inclusie te vergroten.
Programma:
Een mogelijke opzet van het in-company programma over onbewuste vooroordelen:
Hoe beïnvloeden onbewuste vooroordelen de beslissingen die we nemen?
Hoe groot is die invloed in je leven en werk?
In dit vreugdevolle deel ondergaan deelnemers kleine experimenten om vooroordelen in hun hersenen te ervaren. We gebruiken film en oefeningen.
Achtergrond voor dit deel: door zelf onbewuste vooroordelen te ervaren, leer je accepteren. Door het luchtig te houden, staat je brein meer open voor nieuwe inzichten.
Wat is het resultaat van vooroordelen in ons werk en leven?
Wat zijn de effecten van vooroordelen in onze organisatie en activiteiten? Waarom is vooroordeel zo’n groot probleem in Nederland - groter dan in veel andere landen? Aan de hand van voorbeelden zien we dat vooroordeel onbewust sommige mensen een betere kans geeft en anderen minder.
Achtergrond voor dit deel: begrip en stimulering van (zelf)onderzoek naar hoe vooroordelen werken en hoe vele kleine, vaak onbeduidende activiteiten sommige mensen meer aantrekken of uitsluiten dan anderen.
Hoe kunnen we samen meer diversiteit bereiken?
Wat kun je doen om vooroordelen te voorkomen, en hoe kun je objectiever oordelen en beslissen.
Wat is inclusie, en waarom is inclusie een voorwaarde voor meer diversiteit?
We bespreken de ongeschreven regels van samenwerking, labeling en hoe innerlijke groepen worden gevormd.
Hoe beïnvloedt inclusie het welzijn van mensen? Samen met de mensen naast je, onderzoek je of de organisatie inclusief genoeg is om meer diversiteit te omarmen.
Achtergrond voor dit deel: beseffen hoe inclusie en uitsluiting werken en hoe een gevoel van verbondenheid van invloed is op je betrokkenheid bij je werk en de manier waarop je kunt uitblinken in je werk.
We geven je negen eenvoudige manieren om aan meer inclusie te werken. We vragen de individuele deelnemers wat ze vanaf vandaag zullen aanpakken.
Achtergrond voor dit deel: aan de slag! We gaan van praten naar doen. We maken de veranderingen in je gedrag zo klein dat je ermee kunt werken.
Wat kun en zul je bijdragen?
Inclusieve communicatie begint met de tone of voice.
Yes! We hebben een divers team! Maar wat nu? Hoe gaan we om met inclusiviteit? Hoe communiceren we met een divers team en hoe gaan we om met de organisatie zo inclusief mogelijk maken? In deze talk vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen en hoe ik vanuit de 'Your Tone of Voice' strategie werk.
Neem vrijblijvend contact op met een van onze verbinders.