Spreker & dagvoorzitter
Drs. Erik Schoppen is een veelgevraagd spreker op het gebied van het brein, vertrouwen en (merk)leiderschap. Hij is merkexpert, neurowetenschapper en gedragsonderzoeker, innovator, designer en auteur. Zo is hij ook (mede)auteur van de bestseller Strategisch merkenmanagement (2015). Hij doet promotieonderzoek naar de werking van (merk)vertrouwen in het brein aan de Rijksuniversiteit Groningen (social neuroscience) en is initiator van onderzoeksplatform WorldBrainWave.com (social neuroscience for a sustainable future). Drs. Erik Schoppen is nu te boeken als spreker en dagvoorzitter bij het Sprekershuys!
Drs. Erik Schoppen (1968) is een veelgevraagd spreker over vertrouwen en (merk)leiderschap. Hij is merkexpert, neurowetenschapper en gedragsonderzoeker, innovator, designer en auteur. Zo is hij (mede)auteur van de bestseller Strategisch merkenmanagement (2015). Hij doet promotieonderzoek naar de werking van (merk)vertrouwen in het brein aan de Rijksuniversiteit Groningen (social neuroscience) en is initiator van onderzoeksplatform WorldBrainWave.com (social neuroscience for a sustainable future). Zijn belangrijkste missie is het promoten van toekomstgericht duurzaam (merk)denken, vertrouwen en leiderschap, omdat dit mensen en ondernemingen motiveert hun gedrag te veranderen en positiever naar de toekomst te kijken. Al meer dan 20 jaar houdt Erik Schoppen zich bezig met innovatie, branding, design en menselijk gedrag in de reële en virtuele wereld. In 1996 deed hij als internetpionier onderzoek naar online privacy en in 1998 claimde hij de term ‘neuroface’ – de interface die brein en computer verbindt. Hij voorzag ook de sociale rol die merken gaan innemen in zijn Build Bridge Bond methodiek voor duurzaam merkleiderschap. Hij is (mede)auteur van de bestseller Strategisch merkenmanagement (2015). Op dit moment doet hij promotieonderzoek naar de werking van vertrouwen in onze hersenen aan de Rijksuniversiteit Groningen (social neuroscience) en is hij initiator van onderzoeksplatform WorldBrainWave.com (social neuroscience for a sustainable future), waarmee hij de sterkte van neurale netwerken (lees impliciete voorkeuren) onderzoekt.
Erik Schoppen is te boeken als spreker en dagvoorzitter. Hij spreekt over onderwerpen zoals duurzaamheid, vertrouwen, (merk)leiderschap, neurowetenschap, gedrag, en innovatie. Op deze pagina kun je onder de kop 'Sessies' meer informatie vinden over de verschillende mogelijkheden.
Spreker Thijs Erik Schoppen boeken voor jouw evenement? Neem hier contact met ons op!
Innovatie, Duurzaam ondernemerschap, Leiderschap, Neurologie, Duurzame gedragsverandering, Merkontwikkeling, AI, Psychologie, Vertrouwen
Vertrouwen (in elkaar en in de toekomst) is essentieel bij verandering, verbinding, empathie en leiderschap. Maar hoe krijg je het? Welke oeroude evolutionaire mechanismen zitten er achter vertrouwen, en hoe kun je gedragsverandering positief beïnvloeden of voorspellen? En hoe verbeter je hiermee je (merk)communicatie in de huidige connected age – het digitale tijdperk waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is? Op wat voor kenmerken vertrouw je elkaar nu? Want er is namelijk een aspect dat ons bindt en daarom ook in de toekomst belangrijk zal zijn voor mensen, organisaties en samenleving: vertrouwen. In zijn lezingen over het brein, gedrag, leiderschap, vertrouwen en geluk, toont hij hoe vertrouwen op te bouwen en in te zetten vanuit een duurzaam, sociaal en resultaatgericht perspectief. Wat zijn vlotte en visueel aantrekkelijke lezingen onderscheidend maken is het rijke palet aan onderwerpen dat hij behandelt, waaronder ons fascinerende brein, duurzaam leiderschap, gedrag, vertrouwen en geluk. Hij beheerst de kunst om complexe materie met aanstekelijke humor terug te brengen tot overzichtelijke (voor)beelden, wat hem tot een onderhoudend, origineel en veelzijdig spreker maakt. Door zijn ervaring weet hij niet alleen zijn toehoorders te informeren over hun eigen bewustzijn, merkgedrag en emoties, maar ook te inspireren om hier iets mee te doen. Zijn lezingen worden door het publiek omschreven als echte eyeopeners.
De psychologische werking van vertrouwen wordt steeds relevanter in het nieuwe merkdenken. Krijg resultaatgerichte merkkennis aangereikt vanuit een strategisch en duurzaam perspectief. Ontdek de vier principes van duurzaam (merk)leiderschap. Met relevante voorbeelden, tips, tools en ideeën. Goed merkenbeleid kan leiden tot een positiever merkimago, sterkere merkrelaties (brand loyalty) en een hogere merkmeerwaarde (brand equity) door relevante en betekenisvolle merkbeleving
Leer meer over je hersenen, emoties, geluk en gedrag. Hoe werkt onze besluitvorming en hoe we ervaren we merken. Ontdek hoe (onbewust) gedrag sterker wordt als dit aansluit op wat we al vertrouwen. De psychologische werking van vertrouwen wordt dan ook steeds relevanter in het nieuwe merkdenken. Omdat we keuzes vaak eerst emotioneel (en automatisch) maken en dan pas rationeel (en reflectief) wordt het creëren van emotionele waarde(n) steeds belangrijker.
Als gerenommeerd expert op het gebied van vertrouwen is zijn belangrijkste missie het promoten van toekomstgericht duurzaam merkdenken en leiderschap, omdat dit mensen en ondernemingen motiveert hun gedrag te veranderen en positiever naar de toekomst te kijken. Zo is vertrouwen (in elkaar en in de toekomst) essentieel bij verandering, verbinding, empathie en leiderschap. Maar hoe werkt dit in het brein en hoe krijg je het (bij jezelf en bij anderen)? Welke oeroude evolutionaire mechanismen zitten er achter vertrouwen, en hoe kun je hiermee gedragsverandering positief beïnvloeden of voorspellen? En hoe verbeter je hiermee je (merk)communicatie in de huidige connected age – het digitale tijdperk waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is? Zo wordt vertrouwen en privacy tussen mensen (onderling, denk aan samenwerking binnen teams) en computers, robotica, kunstmatige intelligentie (AI) steeds belangrijker.
Aan de hand van vele (voor)beelden neemt Erik je mee in de belevingswereld van pubers, de werking van het (puber)brein en hoe dit orgaan zich ontwikkeld heeft in miljoenen jaren tot wat het nu is. In zijn lezingen laat hij met humoristische voorbeelden zien hoe het is als we als volwassene weer als een puber reageren op bepaalde zaken en hoe bevrijdend dat soms kan zijn. Eigenschappen die, als we ouder worden niet zozeer verdwijnen (we blijven een homo ludens), maar meer uit het oog worden verloren door cultureel bepaalde omgangsregels. We zeggen maar al te vaak: ‘Gedraag je, je bent toch geen klein kind meer!’ Maar hierdoor verliezen we ook begrip voor de soms best slimme beweegredenen van pubers. Pubers hebben vanuit hun perspectief bekeken dan ook vaker gelijk dan je lief is.
Waar we voorheen alleen nieuwe verbindingen maakten in ons eigen brein, maken we nu ook verbindingen tussen ons eigen brein en neurale netwerken van computersystemen. Door deze nieuwe connecties tussen brein en AI-technologie wordt ons brein steeds meer een ‘bionisch brein.’ Veel gebruikers van smartphones zijn inmiddels al een derde van de tijd dat ze wakker zijn online (lees verbonden). Daar komt bij dat neuroface-technnology ons lichaam aan het binnentreden is, denk aan reeds bestaande implantaten die aansluiting hebben op ons brein. Door deze immersive augmented reality is de scheidslijn tussen de werkelijke en virtuele wereld aan het verdwijnen. Maar ben je dan nog wel baas in eigen brein? De eerste ‘neural hack attack for mind control‘ zal niet lang op zich laten wachten.
Neem vrijblijvend contact op met een van onze verbinders.