Spreker & panellid
The sky is the limit voor de jonge Deventenaar. Als telg uit een hardwerkend arbeidersgezin werkt Marco Aarnink op de markt, maar hij droomt ervan om later het luchtruim te kiezen. Verre reizen, mooie pakken: piloot zal hij worden. Een gezonde weerzin tegen de schoolbanken laat zijn pilotendroom echter uiteenspatten. Hij startte een onderneming met zijn eigen kapitaal, genaamd Print.com. Hij spreekt onder andere over ondernemerschap, leiderschap, motivatie en kansen. Marco Aarnink is te boeken als spreker en panellid bij het Sprekershuys.
The sky is the limit voor de jonge Deventenaar. Als telg uit een hardwerkend arbeidersgezin werkt Marco op de markt, maar hij droomt ervan om later het luchtruim te kiezen. Verre reizen, mooie pakken: piloot zal hij worden. De eerste tekenen van zijn grenzeloze ambitie. Een gezonde weerzin tegen de schoolbanken laat zijn pilotendroom echter uiteenspatten.
Dat de ambitie van Marco grenzeloos is blijkt wel, hij blijft mogelijkheden zien. Wanneer, gedurende zijn dagen op de markt, zijn baas hem vraagt visitekaartjes te regelen, ziet hij hoe inefficiënt de Nederlandse drukkersmarkt kleine afnemers bedient. Marco ruikt zijn kans. Drukwerkdeal.nl is geboren. Betaalbaar, gepersonaliseerd drukwerk door volumeproductie. Massa is kassa, dat is het idee. En dat slaat aan.
Van een afstudeerproject op een zolderkamer bouwt Marco, aanvankelijk met een compagnon, Drukwerkdeal.nl in enkele jaren uit tot marktleider van Nederland. En hoe. Tweehonderd mensen op de loonlijst en een waarde van vele tientallen miljoenen euro’s. Een hypermodern internetbedrijf, met een almaar groeiend aanbod van diensten en – uniek voor de branche – eigen productiecapaciteit. Investeren in mensen, is de filosofie. Daar zit je werkelijke kapitaal. ‘We-commerce’, noemen ze dat bij Drukwerkdeal.nl.
In mei 2013 opent Drukwerkdeal.nl zijn eerste vestiging over de grenzen, in Antwerpen. En daarbij blijft het wat Marco betreft niet. Steeds grotere volumes dwingen Drukwerkdeal.nl tot een keuze: serieuze expansie (en een dito financiële injectie) of samenwerken met een andere grote speler. Als in 2013 multinational Cimpress aanklopt, hapt Aarnink toe. Het is tijd om zijn kindje de wereld in te sturen. Voor Marco persoonlijk betekent dit zowel een einde als een nieuw begin.
Als jongste winnaar ooit neemt Marco in 2014 de LOEY Award voor ‘Beste Online Ondernemer’ in ontvangst. “Marco is energiek, heeft passie voor zijn werk en een gevoel voor humor. Het is een echte ondernemer, dat zit in zijn bloed.” aldus het juryrapport. Het spreekwoordelijke bloed kruipt waar het niet gaan kan en begin 2015 gaat de kogel door de kerk: Aarnink neemt afscheid bij Drukwerkdeal.nl. Het ondernemerschap lonkt al snel weer.
Aarnink wil iets opbouwen vanaf de grond, met enthousiaste mensen. Want hoewel hij ruim 2 jaar kapitaal steekt in verschillende internetstart-ups, ziet Marco zichzelf niet als professioneel investeerder. Lekker de handen vuil maken, dat is het plan. En zo investeert Aarnink halverwege 2017 een grote som geld in wat hij noemt ‘het vastgoed van de toekomst’: de domeinnaam Print.com. De ambitie spat van deze naam af en dat blijkt. Aarnink maakt een vliegende start want al na een jaar van bloed, zweet en tranen mag het printplatform Print.com in augustus 2018 het daglicht zien.
Begin 2019, nog geen half jaar na livegang, zijn de eerste twee eigen productielocaties een feit. In Kampen wordt een textieldrukkerij aangekocht en in Schijndel een groot formaat printbedrijf. Forse investeringen volgen, de transitie is zichtbaar en beide bedrijven worden klaargemaakt voor wat Aarnink betreft een veel groter en internationaal volume. “Eerst zaaien, dan oogsten,” luiden de woorden van de Deventenaar.
Halverwege 2019 lijken landsgrenzen te vervagen. Met ongekende snelheid breidt het bedrijf zijn terrein uit richting de zuiderburen en ook Frankrijk wordt begin 2020 aangedaan. Print.com is een feit en niet meer weg te denken uit het online printlandschap. Ook offline maakt Aarnink samen met vennoten furore. Door het consortium Arcis worden er twee leidende organisaties in de huis-aan-huis verspreiding overgenomen: Spotta en Axender. De verspreidingsmarkt lijkt een vreemde eend in de bijt, maar ‘ketenintegratie’ en ‘ontzorging’ zijn de woorden waaruit zal blijken dat dit past binnen de plannen die veel verder gaan dan printen alleen.
Marco Aarnink is te boeken als spreker en panellid en is expert op het gebied van leiderschap, digitalisering, motivatie, ondernemerschap en kansen. Op deze pagina vind je onder de kop ‘Sessies’ meer informatie over de verschillende mogelijkheden.
Spreker Marco Aarnink boeken voor jouw evenement? Neem hier contact met ons op!
Leiderschap, Kansen, Motivatie, Ondernemen
Marco vertelt het verhaal over hoe hij een niet-sexy markt als de drukwerkindustrie wist open te breken. Nu ruim 10 jaar later is drukwerk meer dan een saai product, het is een ware emotie. Jouw logo, jouw identiteit; prachtig afgedrukt. Dat is iets dat je zo snel mogelijk in handen wil hebben. Marco heeft deze branche geopend met zijn eerste bedrijf Drukwerkdeal en met een goede winst heeft hij het bedrijf weer verkocht. Nadat Marco jarenlang zelf in bedrijven is gaan investeren en hen is gaan adviseren, begon het toch weer te kriebelen. Hij startte opnieuw een onderneming met zijn eigen kapitaal, dit keer genaamd Print.com. In zijn lezing spreekt Marco graag over hoe het verloop van Drukwerkdeal is gegaan en hoe hij als ambitieuze ondernemer toch weer ervoor koos om een nieuw eigen bedrijf op te zetten. Hij spreekt onder andere over ondernemerschap, leiderschap, motivatie en kansen.
Neem vrijblijvend contact op met een van onze verbinders.