Wat we eten. Hoeveel we eten, en weggooien. Hoe we ons eten maken, en waar. De toekomst van ons eten is een van onze grootste uitdagingen. Van diep in de loopgraven van food startups, impact investeerders en de ondoorgrondelijke wereld van de retail komt het verhaal van ‘Mister Seaweed’, Willem Sodderland. Hij deelt zijn inspirerende avontuur en de verrassende perspectieven die hij kreeg onderweg. Hoe verkoop je de toekomst aan consumenten die geen verandering willen, of moet je dat niet proberen? Kan je mensen laten betalen voor duurzaamheid? Waarom komen de meeste innovaties van startups en waarom falen ze bijna allemaal? Kunnen startups en ‘Big Food’ samenwerken om innovatie succesvol te koppelen aan schaal? Wat kunnen supermarkten doen om een betere toekomst te scheppen voor iedereen? Geweldige inspiratie voor iedereen in de wereld van eten, en daarbuiten.
We houden van innovatie. We adoreren disruptie en bewieroken radicale verandering. Combineer ze allemaal en je hebt een recept voor succes, toch? Willem Sodderland, 25 jaar actief als serie-ondernemer, met een aantal radicale innovaties achter zijn naam – zoals zeewierpasta – deelt zijn reis en de verrassende inzichten die hij onderweg oppikte. Hoe slaag je in je missie als mensen wel innovatie willen maar geen verandering? Hoe verkoop je aan consumenten als ze geen oog hebben voor de logische keuze? Hoe start je een revolutie zonder geld, macht of middelen? Echte wereld lessen over het laten slagen van innovatie.
Willem is een ervaren dagvoorzitter met een uitgesproken profiel rond de onderwerpen ondernemerschap, startups, scaleups, innovatie en impact. Zijn functionele specialismen zijn marketing, strategie, food/tech en duurzaamheid. Hij combineert 25 jaar ondernemerservaring met 200+ internationale optredens als spreker in de rol van dagvoorzitter met een passie om publiek en sprekers te coachen naar zeer memorabele en interactieve ervaringen door een event. Willem heft een unieke impact op events en deelnemers:
• The Innovator’s Journey. Willem heeft een onweerstaanbare drive om innovatie te laten gebeuren. Zijn meest recente avontuur was Seamore, het bedrijf dat zeewier vertaalde naar fantastisch eten voor elke dag, met iconische producten zoals zeewierpasta, bacon, brood, chips en wraps. Hiervoor maakt hij Buzzer groot, het eerste social media marketing platform in Europa, gespecialiseerd in het creëren van ‘buzz’ of word of mouth door micro-influencers. Willem coachte honderden startups en scaleups. 25 jaar ervaring in vallen en opstaan als ondernemer maken hem een geloofwaardige, inspirerende en zeer entertaining dagvoorzitter voor elk event met een focus op entrepreneurship, startups, scaleups, innovation en impact. Door deze ervaring haalt hij ook het meeste uit de sprekers.
• Call to Action. Als dagvoorzitter laat Willem geen enkel publiek onbewogen, door zijn energie, persoonlijkheid en capaciteit om impactvolle inzichten uit sprekers, publiek en dialog te halen. Elke deelnemer zal geprikkeld worden door nieuwe urgentie en ervaart een ‘call to action’ door nieuwe inzichten en ideeën die uit een event ontstaan. Geen ‘business as usual’.
• Before & After Boost. Naast de impact die Willem heeft in zijn rol als dagvoorzitter op het evenement zelf brengt hij significante impact op de kwaliteit, diepte en relevantie van een event ‘before and after’. Door het programma, de flow en sprekers lineup te helpen ontwerpen. En door het faciliteren of coachen na een event om ervoor te zorgen dat de waarde en impact wordt vergroot.
Willem trad op als dagvoorzitter en spreker op evenementen in meer dan 15 landen en hielp het programma vormgeven van veel van deze evenementen. Een Nederlander door geboorte, Willem’s Engels is dat van een native en zijn uitstraling en ervaring die van een wereldburger.
Multicrises. De planeet, het klimaat, de democratie, toenemende spanning tussen mensen. We zijn gaan geloven dat innovatie, technologie en geld elk probleem kunnen oplossen. En dat de vernieuwende spelers in de markt ons dus moeten gaan redden: de startups, scaleups en unicorns. Één ondernemer startte een bedrijf om precies dat te doen, door op een radicaal andere manier naar de oceaan te kijken. En naar voedsel. Willem Sodderland deelt zijn inspirerende verhaal, de successen, obstakels en verbazende inzichten. Kan je de wereld redden terwijl je een succesvolle business bouwt? Of moet de overheid ons redden door zich ondernemender te gedragen?