Spreker
Wouter Staal, klimaatstrateeg en oprichter en CEO van YB (voorheen Yoghurt Barn), opereert op het snijvlak van voedsel, duurzaamheid en ondernemerschap. In zijn sessies pleit hij niet alleen voor sustainability, maar voor systeemverandering. Daar gaat hij praktisch op in, door wetgeving en bedrijfsstrategie te koppelen aan tastbare acties. Met als doel ecologisch en economisch succes. Hij geeft ook workshops over handvatten in ESG en CSRD. Wouter Staal is te boeken als spreker bij het Sprekershuys.
Wouter Staal is oprichter en CEO van impact organisatie YB (voorheen Yoghurt Barn). Na zijn rol als corporate commercieel leider bij Philips en Nike, besloot hij het roer om te gooien en te ondernemen. Wat begon als een wild idee, werd een wereldmerk in wording. Nu zet hij zijn kennis en ervaring rondom klimaatpositief ondernemen, B Corp, plantaardige voeding en ESG-impact (environment, social, governance) in als klimaatstrateeg om andere bedrijven te helpen (versnellen).
YB is als eerste bedrijf in Nederland klimaatpositief en de eerste horeca-onderneming met B Corp certificering. Het leidt hiermee de foodservice markt als duurzame koploper. Wouter wil met YB the planet’s favorite healthy pleasure zijn en heeft als doel in 2025 category leader te zijn in plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortje voor heel West-Europa. En dit gaat niet zonder vallen en opstaan, allesbehalve. In zijn lezingen deelt hij zijn ondernemerservaringen: van de ups en downs tot alle zaken rondom een faillissement en het weer doorpakken met een visie.
Uit de ervaring van YB, als eerste klimaatpositieve bedrijf met B Corp en Social Enterprise keurmerken, neemt Wouter de groep mee door alle afkortingen die vanuit de EU op het bedrijfsleven afkomen. Door eigen ervaring en het adviseren van C-level bij retailers, NGOs, foodservicebedrijven, cateraars en producenten, weet Wouter van CSRD, ESG, GHG, SBTi en bv EUDR en opkomende 'Green Claims' praktische voorbeelden te geven hoe je hier zelf mee om kunt en wellicht moet gaan. Wat is bv dubbele materialiteit en welke groene beloftes mag je nog maken? Foodbedrijven krijgen in deze workshop handvatten om zelf beleid te maken of aan te scherpen. Bedrijven gaan zelf ook aan de slag om kort een casus te behandelen gedurende de workshop, waardoor het nóg realistischer en praktischer wordt.
Maar Wouter's missie gaat veel verder dan duurzaam ondernemerschap. Hij zet zich in voor systeemverandering, door wetgeving en bedrijfsstrategie te koppelen aan tastbare acties. Het gaat wat hem betreft om het zo snel mogelijk verminderen van je bedrijf’s footprint (wat je achterlaat op deze aarde) in evenwicht met je consument en commerciële waarde. Bedrijven moeten niet alleen hun ecologische voetafdruk verkleinen, maar ook hun positieve impact, hun 'handprint', vergroten door transparant duurzaamheidsinitiatieven te delen. Hierdoor nemen stakeholders deze over, wat leidt tot een grotere impact.
Duurzaamheid kent geen concurrentie, het gaat om dát we er samen komen, de manier waarop je het uitvoert en communiceert is passend bij waar jij als bedrijf voor staat en dat biedt je onderscheidend vermogen. Niet dat je duurzame doelen hebt.
Wouter adviseert de gehele food markt; diverse grossiers, supermarkten, cateraars, restaurantketens, food en tech toeleveranciers. In zijn adviesrol gaat hij in op wat de doelen en strategie moeten zijn, passend bij de organisatie’s ambities.
Naast de strategie heeft Wouter een 5-staps-handprint-model ontwikkeld waarmee je de strategie ten uitvoer kunt brengen in je organisatie. Want strategie is één, uitvoer is twee. Dit is vaak een 180 graden anders handelen binnen bijna al je disciplines en niet zomaar weer een ander innovatie-project. Het is geen sprint, maar een marathon met focus, focus en focus. Van zowel de CEO (walk the talk) als de gehele organisatie hieronder. De vijf stappen gaan uit van ‘meten en reduceren, investeren, leren, samenwerken en communiceren’. Van een eigen academy rondom ‘leren, inspireren en activeren’ tot het toepassen van een Internal Carbon Pricing, een Incubator programma tot de toenadering van en samenwerking met NGOs om kritiek te verzamelen. Je gehele organisatie zal duurzaam moeten gaan ademen, een gedragsverandering moeten doorgaan. Dat vergt tijd, energie en vooral doorzettingsvermogen.
De organisaties die dit (uiteindelijk) snappen, kunnen een nieuwe vorm van onderscheidend vermogen realiseren en daarmee zowel ecologisch als economisch succes verwachten. Maar niet de één meer dan de ander, ze gaan hand in hand.
In zijn interactieve verhaal houdt hij een spiegel voor, maar laat hij ook zien wat je zelf als mens, ondernemer of medewerker kunt doen om zelf gedragsverandering te starten. Want hierdoor ontstaat bewustwording en uiteindelijk de zo broodnodige systeemverandering. Inmiddels is YB een coöperatie met 900 mede-eigenaren die delen in de missie en visie van Wouter en YB; de wereld hap voor hap beter maken voor toekomstige generaties. Good food, great impact is zijn motto. Zijn verhaal is persoonlijk, puur, aanstekelijk, interactief en zet aan tot nadenken.
Wouter Staal is te boeken als spreker en is expert op het gebied van duurzaam ondernemen, innovatie en de voedselindustrie. Op deze pagina vind je onder de kop 'Sessies' meer informatie over de verschillende mogelijkheden.
Spreker Wouter Staal boeken voor jouw evenement? Neem contact met ons op!
Voeding, Duurzaam ondernemerschap
€2500
In zijn interactieve verhaal houdt Wouter Staal je een spiegel voor, maar laat hij ook zien wat je zelf als mens, ondernemer of medewerker kunt doen om zelf gedragsverandering te starten. Want hierdoor ontstaat bewustwording en uiteindelijk de zo broodnodige systeemverandering. Inmiddels is YB een coöperatie met 900 mede-eigenaren die delen in de missie en visie van Wouter en YB; de wereld hap voor hap beter maken voor toekomstige generaties. Good food, great impact is zijn motto. Zijn verhaal is persoonlijk, puur, aanstekelijk, interactief en zet aan tot nadenken.
Naast de strategie heeft Wouter zet zich in voor systeemverandering, door wetgeving en bedrijfsstrategie te koppelen aan tastbare acties. Hij heeft een 5-staps-handprint-model ontwikkeld waarmee je de strategie ten uitvoer kunt brengen in je organisatie. Want strategie is één, uitvoer is twee. Dit is vaak een 180 graden anders handelen binnen bijna al je disciplines en niet zomaar weer een ander innovatie-project. Het is geen sprint, maar een marathon met focus, focus en focus. Van zowel de CEO (walk the talk) als de gehele organisatie hieronder. De vijf stappen gaan uit van ‘meten en reduceren, investeren, leren, samenwerken en communiceren’. Van een eigen academy rondom ‘leren, inspireren en activeren’ tot het toepassen van een Internal Carbon Pricing, een Incubator programma tot de toenadering van en samenwerking met NGOs om kritiek te verzamelen. Je gehele organisatie zal duurzaam moeten gaan ademen, een gedragsverandering moeten doorgaan. Dat vergt tijd, energie en vooral doorzettingsvermogen.
De organisaties die dit (uiteindelijk) snappen, kunnen een nieuwe vorm van onderscheidend vermogen realiseren en daarmee zowel ecologisch als economisch succes verwachten. Maar niet de één meer dan de ander, ze gaan hand in hand.
Neem vrijblijvend contact op met een van onze verbinders.