Anders dan bij live events en TV, bevatten online sessies vaak een chat optie. Berichten waarbij mensen hun namen zichtbaar zijn, verhogen vaak het gevoel van herkenning onder de kijkers. Een belangrijk ingrediënt tijdens online sessies [die nog wel eens worden afgedaan als onpersoonlijk]. Hoe meer rumoer in de chat, hoe meer men zich betrokken voelt bij een online sessie. Bovendien kun je nog wel eens versteld staan van het kennisniveau in een chatgroep. In webinar chats waar ik zelf aan meedeed, kreeg ik vaak veel relevante kennis aangereikt en deed ik na afloop en via LinkedIn vaak leuke nieuwe contacten op.
Om het concreet te maken: Introduceer bij de start van een online sessie een chatmoderator. Deze speelt de meest interessante vragen door aan de moderator, waarna de moderator deze vraag kan voorleggen aan de gasten. Daarnaast kan de chatmoderator helpen bij technische vragen. Denk eraan om na afloop de vragen te bewaren omdat hier vaak waardevolle reacties tussen zitten!
Meer weten over Robert Daverschot of hem inzetten voor jouw event? Bekijk hier zijn profiel!