Kijkcijfers op zichzelf zeggen niet zoveel over het succes van een online sessie. Je hebt misschien wel 300 kijkers bij de start van je sessie, máár blijven ze ook tot het einde? En hoe weet je dat ze een uur lang opletten? Tegelijk, een klein aantal kijkers hoeft ook niet alles te zeggen: veel livestreams worden juist op een later moment teruggekeken. Kortom, kijkcijfers moet je dus met de nodige voorzichtigheid interpreteren.
Om het concreet te maken: Check de mate van betrokkenheid door het gebruik van een interactie tool. De snelheid en de hoeveelheid reacties zeggen iets over de mate van betrokkenheid. Vragen die aan het einde met dezelfde snelheid en hoeveelheid als bij de start worden beantwoordt, tonen aan dat het publiek zich nog steeds betrokken voelt. Houd er rekening mee dat er 15-20 seconden processing time zit tussen de vraag en de resultaten op het scherm. Dat is tijd welke de moderator goed dient te scripten, zodat er geen onhandige stiltes vallen.
Een webinar dat meteen honderden kijkers heeft? Dat is behoorlijk zeldzaam. Net zoals het gaat bij het bouwen van een merk, geldt dat ook voor het opzetten van succesvolle online series, talkshows en webinars. Voor veel organisaties zijn online sessies veelal nieuw. Begin gewoon ergens en finetune het vanaf daar: ontdek wat er werkt, bestudeer kijkcijfers, brief sprekers zo duidelijk mogelijk en zorg dat je een herkenbare signatuur hebt in de boodschap die je telkens overbrengt. Je publiek moet weten wat ze kunnen verwachten van je.
Om het concreet te maken: Laat deelnemers zich inschrijven voor je online serie. Op die manier kun je na afloop hen nog benaderen met een korte enquête. Er zijn verschillende eventregistratie tools waarmee je sowieso registratie makkelijk kunt organiseren en waarmee je dus ook meteen enquêtes kunt versturen. Met de resultaten kun je iedere vervolgsessie weer verbeteren!
Meer weten over Robert Daverschot of hem inzetten voor jouw event? Bekijk hier zijn profiel!