1. Zorg voor een richtinggevend, geld- en tijdloos geformuleerd lange termijn doel dat aangeeft wat je voor wie wilt betekenen. Zo wil ik graag van Nederland het meest ondernemende land van de wereld maken.
2. Een doel geeft richting. Maar waarden zorgen voor verbinding, met klanten en collega’s. Vanuit welke waarden wil jij als ondernemer graag herkend en erkend worden?
3. Werk vanuit visie en niet vanuit geld. We leven inmiddels in een betekenis economie. Wie vanuit visie vanbetekenis is voor anderen, zal altijd toegevoegde waarde hebben. En vanzelfsprekend ook voldoende geld verdienen.
4. Ben je bewust van de natuurwetten van ondernemerschap. Zit jouw bedrijf in de lente en de markt ook? Dan kun je normaal gesproken alleen maar groeien. Zit je markt in de herfst en jouw bedrijf in de lente? Dan ben je waarschijnlijk zeer concurrerend. Zit je bedrijf in de herfst of winter en de markt in de zomer? Dan moet je dringend radicaal veranderen. Dus vraag jezelf af: in welk seizoen van de levenscyclus bevind ik mij? En in welke fase, of welk seizoen, zit mijn markt?
5. Werk aan je business, niet in je business. Een ondernemer moet ondernemen. Dat kan niet als je teveel in het drijfzand van de dagelijkse beslommeringen wegzakt….
Geschreven door: Arko van Brakel