Blog: Content nu nog belangrijker!

Daniëlle van der Schoot

Daniëlle van der Schoot

Grijze achtergrond met de tekst 'Content nu nog belangrijker'

Blog: Content nu nog belangrijker!

Content nu nog belangrijker!

Het creëren en delen van content is essentieel bij het organiseren van (online) events. Als je de betrokkenheid wil vergroten en impact wil maken moet je ervoor zorgen dat er op verschillende momenten content wordt verspreid. Deel het verspreiden van content op in fases. Dit betekent: voorafgaand, tijdens en na het event.

Het komt nog te vaak voor dat er pas content wordt verspreid als het gehele event al is vormgegeven en gepland. Door je doelgroep te betrekken bij de eerste stappen ontstaat er meer betrokkenheid vanuit je publiek. Dit kan je doen door van te voren bijvoorbeeld een blog of video te delen. Ook is het leuk om te vragen naar de wensen en behoeftes van je doelgroep. Daar kan je vervolgens weer op inspelen tijdens je event.

Content voorafgaand aan het (online) event

De content die je creëert naar aanloop van je (online) event heeft als hoofddoel je doelgroep te attenderen en informeren. Je verspreidt informatie over het programma en inschrijving. Ook kan je vast online vragen stellen, bijvoorbeeld: welke sprekers ziet het publiek het liefst? Dit kan je doen in een nieuwsbrief of bijvoorbeeld via een Instagram poll.

Verspreiding van informatie over het (online) event kan je het beste doen door middel van een nieuwsbrief, social media en eventueel via blogs. Naast het inzetten van je eigen kanalen kun je er ook denken aan influencer marketing. Welke sprekers en dagvoorzitters op jouw event hebben veel volgers op Instagram? Wil je een bepaalde doelgroep aantrekken en weet je welke influencer (invloedrijke personen/profielen) deze doelgroep aanspreekt? Vraag hen om jouw event ook op hun kanalen te promoten.


Voorbeelden van content die in de aanloop naar jouw (online) event gebruikt kunnen worden zijn video’s en foto’s waarin je de sprekers kan voorstellen en toelichten. De sprekers vormen de grootste ‘inkomstenbron’ aan content. Denk hierbij aan tips van de sprekers, interviews of een inhoudelijke quiz.

Ook kan je sprekers vragen zelf content aan te leveren in bijvoorbeeld de vorm van een blog. We zien dat hier nog weinig gebruik van wordt gemaakt maar het kan zeker een waardevolle toevoeging zijn! Vooral nu het grootste gedeelte van Nederland thuiswerkt is het verspreiden van content van grote waarde. Zo maak je de doelgroep vast warm voor het deelnemen aan jouw event of webinar.

Content tijdens het event


Op dit moment vinden events voornamelijk online plaats. Grote events zijn helaas wegens COVID-19 niet mogelijk. Een livestream is daarom nog meer van belang. Naast het volgen van een livestream via een website kan er ook op YouTube, Facebook of Instagram gebruik van worden gemaakt. Organiseer je voor een kleine groep mensen een fysiek event maar wil je toch meer publiek aanwezig laten zijn? Dat kan natuurlijk ook heel goed door middel van een livestream. Een kleine groep genodigden neemt plaats in de zaal en de rest volgt het event vanuit een thuiswerkplek.

Ook tijdens een online event staat de bezoeker centraal. Maak dus tijd vrij voor interactie. Via verschillende online tools is het mogelijk om Q&A’s in te voeren of een quiz te houden met je publiek.

Content tijdens het natraject van een event

De laptops worden dichtgeplakt of het publiek verlaat de zaal. Het event is ten einde gekomen. Een succesvol event zonder natraject is een gemiste kans! Tijdens het event ontstaat er veel bruikbare content voor na het event. Neem bijvoorbeeld de livestream op om deze vervolgens te verspreiden na het event. Zo kunnen de aanwezigen het nog eens terugkijken of juist degenen die er niet bij konden zijn het event alsnog beleven.

Ook zijn er vaak vragen waar geen tijd meer voor was of die het publiek later bedenkt. Door het verspreiden van blogs of video’s na het event kan je deze wel beantwoorden. Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om E-learning in te zetten. Op deze manier wordt de gegeven inspiratie in de praktijk toegepast en dus de impact van jouw event groter.

Kortom: er zijn genoeg mogelijkheden op het gebied van content voor zowel voor, tijdens en na een (online) event.

Het Sprekershuys denkt graag met je mee over het verspreiden van content tijdens de verschillende fases van jouw event.? Neem contact met ons op via info@sprekershuys.nl of telefonisch via 030-3040025.