Wat Netflix, Spotify en Masterclass gemeen hebben met online events? Ze spelen perfect in op de groeiende behoefte aan on-demand content.
Het succes van streamingdiensten en podcasts liegt er niet om: we willen content kunnen bekijken, beluisteren of lezen waar en wanneer het ons uitkomt. Dat geldt niet alleen voor verhalen die ons inspireren of entertainen, maar ook voor de kennis die we tot ons nemen. En dat is precies waar de kracht van online events ligt.
Of we het nu leuk vinden of niet, tijd en aandacht lijken steeds meer een schaars goed te worden. Met de overload aan live events die georganiseerd wordt, wegen we steeds meer af welke bijeenkomsten in ons schema passen en onze energie waard zijn. Een virtueel event biedt meer flexibiliteit. De kennis- of inspiratiesessie wordt dan vooraf opgenomen of live gestreamd via een online platform. Dit geeft deelnemers de flexibiliteit direct aan te haken, of de sessie later te bekijken. Dat biedt ze ook de mogelijkheid het webinar te pauzeren, terug- of vooruit te spelen en in hun eigen tempo te volgen.
Voor organisaties is het enorm waardevol dat één online event na afloop via verschillende devices eenvoudig kan worden gedeeld en bekeken, waardoor het bereik van jouw boodschap wordt vergroot. Bovendien maakt het beschikbaar stellen van online evenementen als on-demand content het mogelijk om deelnemers uit verschillende tijdzones en locaties te bereiken. Dit kan nuttig zijn voor internationale bedrijven die een wereldwijd publiek hebben en niet willen dat de deelnemers zich moeten aanpassen aan een specifieke tijdzone.
Net zoals je favoriete streamingdienst precies weet welke series en podcasts bij jou passen, kan een online event je ook een superpersoonlijke ervaring bieden. Kijk maar naar Adobe MAX, een meerdaags online conferentie voor creatives wereldwijd. Op basis van jouw interesses en expertise, creëert het platform een online wereld waarin je jouw persoonlijke eventprogramma terugvindt. Adobe deelt hierop een selectie van webinars die je niet mag missen. De data die op dergelijke platforms wordt verzameld is van onschatbare waarde voor bedrijven, om je doelgroep(en) een custom ervaring te bieden. Denk aan de mogelijkheden qua communicatie voor, tijdens en na afloop van het event. Voor dit soort grootschalige, meerdaagse events is wel een groot budget nodig. Heb je een kleiner budget? Dan zijn er uiteraard verschillende alternatieven. maar zal de ervaring en beleving minder persoonlijk zijn en verzamel je minder data.
Wil je nog meer uit je online event halen? Zorg dan voor exclusieve (betaalde) content voor een select gezelschap. We zien dit al gebeuren op Instagram en bij podcast-app Podimo, maar zien ook steeds meer virtuele events die een basic en een premium ervaring bieden.
Maar hoe zit het dan met interactie en verbinding? Ook daar zijn online events lang niet meer te vergelijken met de Zoom-ervaringen van jaren geleden. Online events bieden zelfs een meer flexibele manier om te communiceren. Met verschillende digitale tools, zoals chatrooms en virtuele break-out rooms kunnen bezoekers vragen stellen, discussiëren en netwerken. Voor deelnemers die wat meer ingetogen zijn, zorgen dit soort tools voor meer interactie.
Het mag duidelijk zijn waar de groeiende populariteit van virtuele events vandaan komt. Naast de gebruikelijke voordelen, zoals lagere kosten voor de organisator en toegankelijkheid voor een groter publiek, gaat het hand in hand met de toenemende vraag naar on-demand content. Want hoe fijn is het om een webinar met je volle aandacht bij te wonen, waar en wanneer en op welk apparaat jou dat uitkomt? Mede door die flexibiliteit kun je met een online event langdurig impact maken met jouw boodschap. En dat willen allemaal, toch?