Een week met… een nieuwe rubriek waarin een van onze huysgenoten zijn of haar week beschrijft. Deze rubriek wordt afgetrapt door huysgenoot Danny Mekić, de meest succesvolle jonge ondernemer van Nederland, die zich al 18 jaar specialiseert in technologie en innovatie.
“Het was een regenachtige dag in november. Voor mij zaten 1000 hypotheekadviseurs. Zij zijn het die dagelijks mensen aan een hypotheek helpen en het aanbod van alle hypotheekproducten overzien. Maar zelf zijn ze óók met zovelen: hoe val je op in een vijver met 999 andere vissen?
Waar wil de mens naartoe in een wereld vol met tweets en likes? De hele dag worden we bestookt met prikkels, in de vorm van pushberichten van onze telefoon en andere prikkels die op ons afgevuurd worden. Het maakt ons murw en de wereld ultiem transparant. Want met één druk op de knop vergelijken we de prijzen van telefoonaanbieders, banken maar bijvoorbeeld ook hypotheken en hypotheekadviseurs. Na mij sprak Ron Blaauw. Als hij een nieuw restaurant opent, ga ik daar graag naartoe om zijn nieuwste creaties te bewonderen. Hij is voor mij een lichtend voorbeeld van een vis die de andere kant op zwemt. Door een merk te zijn. Door belevingen te creëren in zijn restaurants. Mensen gaan graag eten bij Ron, terwijl hij zelden zelf in de keuken staat. In mijn presentatie heb ik geprobeerd de hypotheekadviseurs aan het denken te zetten en te helpen zelf ook een beetje een Ron Blaauw te worden.
Door aan Personal Branding te doen. Sociale media in te zetten. Verhalen te schrijven en vertellen. Door op te vallen in het donker, door de andere kant op te zwemmen in de vijver. Of net als Ron Blaauw je eigen vijver te creëren. Maar zelfs een Ron Blaauw, met volle restaurants, heeft zijn uitdagingen. Hij gaf na mij een presentatie en vertelde het publiek dat zijn grote uitdaging het vinden van personeel is. Goed personeel om zijn gasten te bedienen. Daar ligt hij steeds vaker wakker van. Het is een vijver van personeel die hij nog steeds deelt met andere horecaondernemers.
De dagen die volgden werkte ik met één van de grootste supermarkten van Nederland aan het verlagen van de energiekosten van vestigingen en het verduurzamen van de leveringsketens. Mocht ik een lezing geven voor 150 HR-directeuren waarin ik ze hielp om tegen lagere kosten aan beter technisch geschoold personeel te komen en ze te inspireren hun eigen personeel ook op een goede manier om te scholen. Ook mocht ik spreken voor 400 ambtenaren over de Overheid van de Toekomst, waarin technologie een grote rol speelt, maar het uiteindelijk het ontzorgen van de burger is dat centraal moet staan.
Ook kwam een cameraploeg van EenVandaag langs, om een gesprek op te nemen over de toenemende kwetsbaarheid van Internet of Thingsapparaten en mocht ik live op tv bij Kassa uitleggen waarom de nieuwe iPhone X zo kwetsbaar is. Ook was ik dagvoorzitter op het grootste Studenten ICT-congres van Nederland, waar ik de programmeurs en systeembeheerders van morgen kon laten zien dat ze de rocksterren van de toekomst zijn, iets wat met een grote verantwoordelijkheid gepaard gaat.
Het is weekend en ik zou mijn laptop dicht kunnen klappen, mijn presentaties en advieswerk voor volgende week heb ik inmiddels voorbereid. Maar ik wil nog even doorgaan. Want ik moet denken aan die hypotheekadviseurs, ambtenaren, HR-directeuren, kijkers van tv- en radioprogramma’s die mij hun tijd en aandacht schenken. Er is niets mooiers dan echt wat voor ze betekenen in deze wereld. Voor Ron Blaauw, die vertelde dat hij soms ’s nachts wakker ligt omdat hij geen goed personeel kan vinden. En de 300 artsen die ik volgende week in mijn zaal heb. Als ik ze nou op één wereldschokkend goed idee weet te brengen… hoeveel mensenlevens zou ik daarmee kunnen helpen? Ik wil die artsen écht helpen. Net als Ron Blaauw, met wie ik inmiddels een afspraak heb staan. Dit weekend en de komende jaren, ga ik nog even door. Zodat ik anderen kan helpen nieuwe vijvers te creëren. Want dat is waar innovatie en mijn werk om draait.”
Danny Mekić (1987) is de meest gevraagde expert uit het bedrijfsleven in de Nederlandse media, zo becijferde NRC Handelsblad, en één van de meest gevraagde sprekers over innovatie, technologie en ondernemerschap in Europa. Sinds 2008 geeft hij meer dan 500 lezingen over de hele wereld. Van Nederland tot Oman, van Australiëtot Amerika. Hij publiceerde eerder in onder andere The Financial Times, The Economist en is te zien, lezen en horen in bijna alle Nederlandse media. Anders dan andere sprekers werkt hij niet met standaardpresentaties, maar past hij zijn verhaal aan op het thema en doelgroep. Dat kan hij goed, vanwege zijn 18-jaar lange ervaring met innovatie in de meest uiteenlopende branches. Eerder werkte hij voor autofabrikanten, ziekenhuizen, verzekeraars, banken, overheden, accountants- en advieskantoren, onderwijsinstellingen, vastgoed- en makelaarsbedrijven en in de luchtvaart- en hotelsector. Ook een op maat gemaakte lezing van een van de beste sprekers van Nederland? Neem vandaag nog contact op met Sprekershuys en wie weet staat Danny binnenkort op jouw evenement op het podium!
Meer informatie over huysgenoot Danny Mekić vind je hier!