Even voorstellen… Barbara Breedijk
Wie ben je?
Barbara Breedijk. Expert op het gebied van comedy op maat. De muzikale afsluiter op jouw congres, symposium of event.
Over welke onderdelen presenteer en/of entertain je?
Ik zeg altijd; je kunt me overal neerzetten. Over ieder onderwerp kan ik een lied maken; van bouwkunde tot thuisbeademing, van arbeidsrecht tot palliatieve zorg en van veenbodemdaling tot onderwijs. De meeste affiniteit en ervaring heb ik met, gezondheidszorg, klantgerichtheid, wetenschap en onderwijs. Omdat ik een achtergrond in de zorg heb als muziektherapeut, speel ik op veel congressen en symposia die gerelateerd zijn aan de zorgsector. O.a voor het Vumc, EramsusMc en Altrecht.
Kan je kort wat over je carrière vertellen?
Vanaf mijn 16e heb in veel verschillende bandjes, gespeeld, gezongen en geschreeuwd (ik deed een poging ‘grunge’ in de jaren 90) Daarna ging ik als singer/songwriter door het leven in Amsterdam, sloot me aan bij de ‘Amsterdams Songwriters Guild’ en zong melancholische Engelstalige liedjes. Na mijn 30e had ik genoeg van mineur akkoorden en begon ik, liedjes in de Nederlands taal te schrijven en ontdekte dat mensen daar om moesten lachen. Met mijn eigen programma ‘Kan het ook uit?!’ trad ik o.a. op in Theater Walhalla, Theater Ins Blau en op Oerol. Op de NPO was ik tijdens een reportage over de Engelenbak te zien bij EenVandaag, verder bij het RTL programma Koffietijd. Van 2016 t/m 2018 toerde ik met de voorstelling ‘Fiere Vrouwen’ door Nederland, ik presenteerde het geheel en improviseerde ter plekke een liedje op mijn ukelele, a.d.h.v. een kort interview voor een ‘Fiere Vrouw’ uit het publiek. We traden o.a. op in de Kleine Komedie.
Wat je voor een klant kan betekenen?
Maatwerk. Het contact, staat in het teken van haar of zijn verwachtingen, van het optreden voor de organisatie. Voor de briefing verdiep ik me van tevoren in het bedrijf, het programma en het thema. Eerder speelde ik op het congres ‘Heel Holland zakt’ en ben ik in het fenomeen ‘veenbodemdaling’ gedoken. En schreef vervolgens de meezinger ‘We zijn aan het zakken’. Iedere keer als ik nu een huis zie, met een halve meter tussen de onderkant van de voordeur en de straatstenen, weet ik dat de oorzaak bodemverzakking is. Dus na het optreden heb je er ook nog wat aan (-;
Waarom vind je op het podium staan zo leuk?
Ik hou ervan om mensen te laten lachen, mee te laten zingen en te ontroeren. Het is en blijft een uitdaging, om te kijken of dat lukt. Dat maakt het spannend, onvoorspelbaar en nooit saai.
Wat kan het publiek met jouw optreden?
Een muzikale wrap-up is ideaal middel om het informatieve karakter van het programma te waarborgen en om de boodschap te versterken. De onderwerpen die gedurende de dag worden besproken, de opvallendste momenten en dat wat er onder de oppervlakte sluimer, komen allemaal aan bod in het lied. Deze reminders neemt men mee, het zorgt ervoor dat de inhoud van de dag langer in het geheugen van bezoekers blijft hangen. Een lied brengt; naast inhoud, in de vorm van; komische confrontatie, ook lucht, ontspanning en verbinding. Muziek zorgt ervoor dat bezoekers neuriënd naar de borrel gaan een langer blijven hangen.
Duivelse dilemma’s
Muziek of cabaret?
Muziek, voor mij is muziek het middel om te communiceren en het zorgt ervoor dat alert en scherp blijf. En de klank van zes gitaarsnaren draagt bij, aan mijn komische timing.
Zomer of winter?
Ik heb een immense liefde voor hele grote zonnebrillen, ik heb er stuk of 25, op verschillende plekken in mijn huis en mijn KIA liggen. Door de zon krijg ik sproeten op mijn wangen en die staan weer mooi bij mijn zonneglazen. De om geheel oppervlakkige redenen de zomer! En omdat je ook heel hard ‘Ik heb de zomer in mijn bol!’ kunt zingen van Hazes.
Spreker of performer?
Deze uitspraak van ‘Paul Arden’ staat op mijn profiel: Don’t give a speech, put on a show. Ik ben in hart en nieren een performer. Op het podium volg ik mijn impulsen, ik hou ervan op ter plekke te improviseren en om een onvergetelijke show voor (en soms met) bezoekers neer te zetten.
Muzikale wrap-up of interactief lied?
Een muzikale wrap-up. Het interactieve gedeelte zit in het meezingen, aan het eind van het lied galmen alle bezoekers, hartstochtelijk mee.
Klein publiek of groot publiek?
De kunst is om voor een klein publiek te spelen en het publiek het gevoel te geven d.m.v. energie en uitstraling, alsof je voor de allergrootste zaal staat waar je ooit hebt gespeeld. En voor een groot publiek een bepaalde vorm van intimiteit creëert, waarbij iedereen zich individueel aangesproken voelt.
Toekomst of nu?
Als ik op het podium sta, ben ik in het moment, in het nu, dat houdt me scherp en alert. Daarom hou ik er zo van. ‘Being totally present’, van de eerste tot de laatste minuut.
Meer weten over Barbara als als spreker? Bekijk hier haar profiel!