#1 Wie is je doelgroep?
Dit is één van de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen. Het is namelijk heel belangrijk dat de spreker aansluit bij de sfeer, de toon, de kleur en het gevoel van het evenement en de doelgroep. De spreker moet matchen bij de gasten en het doel van de presentatie. Een jong publiek uit de gemeente Blaricum heeft andere behoeften dan Groningse vijftigers. Het is dus van belang hier rekening mee te houden.
#2 Neem contact op met de spreker
Veel sprekers vinden het fijn om van te voren (telefonisch) contact te hebben. Uit zo’n gesprek valt al veel op te maken. Is de spreker enthousiast waar hij over spreekt? Vraagt hij naar achtergrondinformatie over het evenement? Indien gewenst vraag ook of hij/zij er een interactieve sessie van kan maken.
#3 Bepaal de impact van het sprekersonderwerp
Humor kan in veel gevallen verlichting geven, maar als je de impact wilt vergroten is kiezen voor een spreker met een serieuzere insteek soms een betere keuze. Wees je bewust de tone of voice van een bepaalde spreker.
#4 Duidelijke briefing
Laat in de briefing weten wie de doelgroep is, waar het evenement plaatsvindt, hoe de zaal eruit ziet, wat je wilt bereiken met de presentatie en waarom je de spreker een podium wilt bieden. Ook kan informatie over hoe de rest van het programma in elkaar zit relevant zijn.
#5 Referenties
Het klinkt voor de hand liggend maar veel mensen vergeten referenties toch te checken. In referenties kun je vaak lezen of de spreker enthousiast is, aansluiting weet te vinden met het publiek en of het verhaal goed overkomt. Kun je geen referentie vinden? Vraag het Sprekershuys ernaar!
Met deze 5 tips vind je gegarandeerd de perfecte spreker (bij ons)! 🙂