Ik ben een Amsterdamse duurzame ondernemer van 32 jaar oud. Na 10 jaar in de mode-industrie gewerkt te hebben met veel ervaring in Azië als inkoper en product ontwikkelaar heb ik veel goede, maar ook slechte dingen gezien. Toen ik in Jakarta woonde en daar produceerde voor de grote internationale merken, vond ik dat het anders moest. Daarom verhuisde ik terug naar Amsterdam en richtte ik het duurzame kledingmerk Unrobe op. Met Unrobe kleed ik de mode-industrie uit van haar slechte gewoonten. Volledig duurzaam, ethisch, transparant, circulair, zero waste en awareness creëren zijn een aantal kernwaarden van het bedrijf. ‘Dressing people by undressing the industry’ luidt de missie dan ook.
Ik ben iemand die erg sociaal is. Ik vind het fijn om met mijn vriendin, vrienden en familie leuke dingen te ondernemen. Ik ben creatief, bedenk veel nieuwe ideeën en concepten, maar ik heb ook een zakelijk inzicht. Ik denk dat dit een juiste combinatie is om te ondernemen, helemaal in mijn branche. Ik ben een doorzetter die niet direct opgeeft na enige tegenslag. Ik ben ambitieus, enthousiast en vrij streng voor mijzelf. Dat strenge mag af en toe wel ietsje minder vind ik. Ik ben open en eerlijk en handel altijd naar eer en geweten. Je hebt maar één naam in het zakenleven, daar moet je zuinig op zijn. Ook wil ik echt impact maken met alles wat ik doe.
Omdat de mode-industrie de op één na vervuilendste industrie ter wereld is. Iedereen draagt iedere dag kleding en kan zichzelf hiermee identificeren. Maar nog te vaak – sinds de intrede van fast fashion in 2000 – wordt er kleding gekocht van een te lage prijs en een slechte kwaliteit. Dat staat vaak garant aan een wat duistere manier van produceren. De consument wordt gestimuleerd kleding te kopen dat ze niet nodig hebben. Ik wil consumenten bewust maken van de misstanden in de mode-industrie voor mens en milieu. Iets dat in de voedselindustrie al een aantal jaar aan de gang is. Er is nog veel te winnen op dat vlak voor de mode-industrie.
Ik neem mijn publiek mee op een reis door de mode-industrie. Ik belicht de goede én slechte kanten. Ik deel mijn ervaringen op een authentieke, frisse en gedreven manier met het publiek. Ik ben een pionier op het gebied van duurzaam ondernemen in de mode-industrie. Een disruptor die door met een gepassioneerd verhaal de urgentie van de huidige situatie onder de aandacht wil brengen bij een groter publiek. Iemand die ervaring heeft met spreken op grote, zelfs internationale, congressen. Ik ben per uitstek de geschikte kandidaat als het onderwerp duurzaamheid, (duurzaam) ondernemen, marketing en of mode betreft.
Sinds de oprichting van Unrobe ruim 2 jaar geleden, heeft Unrobe 2 prijzen gewonnen, namelijk de Vedis Retail Champion 2018 Award en de ABN Amro Retail Rookie of the Year 2019. Unrobe won de prijzen voor het meest innoverende en relevante retail concept. Dat geeft aan dat het onderwerp erg actueel en relevant is, maar dat het ook ontzettend belangrijk is dat er iets aangedaan wordt. Dit waren een goede stimulans door te gaan.
Dan moet Unrobe één van de grote spelers op het gebied van duurzame mode zijn. Het merk moet dan wereldwijd bekend zijn en er moeten veel nieuwe innovaties bewerkstelligd zijn op het gebied van duurzaam en ethisch produceren. Ik denk dat we over 10 jaar een goede richting hebben gezet richting een circulaire mode-industrie wereldwijd.
Schoenen. Ik ben echt gek op sneakers en vind dat het je outfit maakt. Onder een pak draag ik zelfs sneakers, anders voel ik me niet op mijn gemak. Wel leren witte sneakers dat goed matcht bij mijn pak uiteraard.
Dan liever een uur. Ik ben redelijk ijdel, al sta ik zelf maar een paar minuutjes voor de spiegel elke ochtend. Maar het is belangrijk dat je er verzorgd uitziet vind ik.
Fiets. Ik fiets elke dag met veel plezier door Amsterdam en heb hier alles wat ik nodig heb. Al loop ik de laatste tijd ook steeds meer. Het is gezond en je hebt meer tijd om na te denken over zakelijke kwesties of om ideeën te bedenken.
Ik hou van Nederland, al vind ik het weer wel erg deprimerend af en toe. Dus dan vertoef ik ook graag af en toe in Spanje of Italië. Ik ben ook vaak in Portugal om de fabrieken te bezoeken, dus dat zijn leuke tripjes.
Grote zaal. Ik spreek het liefst voor zoveel mogelijk mensen om de belangrijke boodschap voor een duurzamere mode-industrie aan zoveel mogelijk mensen door te vertellen.
Voorbereid. Ik wil graag goed voorbereid zijn als ik ergens moet spreken. Mijn hele verhaal moet goed in mijn hoofd zitten en de presentatie moet er gelikt uitzien. Als dit het geval is, is er altijd ruimte voor spontaniteit en zijweggetjes die je in kunt slaan. Dat vind ik dat ook juist erg leuk om te doen en interactief met je publiek om te gaan.
Meer informatie over Daan Ubachs, bekijk zijn sprekersprofiel!