Als spreker wil je niet alleen inspireren op het podium, maar ook je zichtbaarheid vergroten en een breed netwerk creëren. Dit whitepaper geeft je een paar praktische tips om jouw carrière als spreker een boost te geven. Of je nu een young professional of een doorgewinterde spreker bent, deze inzichten helpen je groeien en professionaliseren.
Regelmatig posten op LinkedIn, bijvoorbeeld 2 tot 3 keer per week, houdt je top of mind bij niet alleen je huidige netwerk, maar door de slimme algoritmes wordt jouw post gedeeld op accounts van mensen waar jij een potentiële connectie mee zou kunnen krijgen. Deel inzichten, ervaringen en jouw expertise door middel van waardevolle content. LinkedIn ziet tekst, afbeeldingen, reacties onder jouw posts, (live) video’s en berichten met link als waardevolle content. Vergeet niet om zichtbaar te zijn en blijven bij anderen door op hun posts te reageren en liken. Dit kan net zo krachtig zijn als zelf iets posten.
Een goede showreel is onmisbaar. Het laat in enkele minuten zien hoe je als spreker te werk gaat en welke onderwerpen je behandelt. Video’s over jouw expertise wekken nieuwsgierigheid en trekken het juiste publiek aan. Geen idee waar te beginnen? Wij helpen je graag → Bekijk ons pakket hier.
Een nieuwsbrief is als een digitaal visitekaartje. Blijf in contact met je publiek en laat ze weten wat jou als spreker uniek maakt. Deel inspirerende content, aankomende events of nieuwe projecten. Het kan zomaar dat iemand jou boekt na een goed getimede nieuwsbrief.
Platforms als LinkedIn en netwerkevenementen zijn onmisbaar voor elke spreker. Nodig mensen uit, ga in gesprek en stap uit je comfortzone. Durf alleen naar netwerkborrels te gaan en vergroot je bereik door nieuwe connecties te maken.
Reviews zijn essentieel om vertrouwen op te bouwen bij potentiële opdrachtgevers. Vraag om feedback na je boekingen en deel positieve ervaringen zichtbaar via jouw website, LinkedIn of andere social media kanalen. Het laat zien wie je bent en wat je kunt.
Op jouw persoonlijke website kunnen mensen in één oogopslag zien wie je bent, wat je doet en hoe mensen jou als spreker kunnen boeken. Deel je achtergrond, eerdere media-optredens, boeken of podcasts en maak het eenvoudig om contact op te nemen. Wil je een eigen website opzetten? → Wij kunnen helpen.
Een opvallende slogan maakt je herkenbaar. Een korte, krachtige en inspirerende zin waarmee je indruk maakt en blijft hangen bij je publiek. Denk aan iets dat jouw unieke stijl of boodschap weerspiegelt.
Mensen hebben altijd vragen. Een Q&A is een uitstekende manier om in contact te komen met je publiek. Dit kan na een lezing of online via bijvoorbeeld social media. Het biedt een persoonlijke touch en versterkt de band met je volgers en netwerk.
Podcasts zijn een krachtig platform om je verhaal te delen en nieuwe doelgroepen te bereiken. Benader bestaande podcasts in jouw vakgebied of start er zelf een om je expertise te laten horen via een ander platform dan je gewend bent.
Het geven van gratis gastcolleges is een geweldige manier om je naamsbekendheid te vergroten en je netwerk uit te breiden met mensen die wellicht in de eerste instantie jou niet zouden boeken. Gratis werkt hiervoor altijd goed en het kan leiden tot waardevolle nieuwe connecties en opdrachten.
Zichtbaar zijn in Google is cruciaal voor sprekers. Als mensen jouw naam zoeken, moet jij bovenaan de resultaten staan. Met Google Ads kun je hier strategisch op inspelen. Hulp nodig? → Wij kunnen je op weg helpen.