Artificial Intelligent, Mixed Reality, Augmented Reality, Smart, Internet, Google Glasses, automated systems… We hebben er allemaal al wel eens van gehoord. De ontwikkelingen op technologisch gebied gaan hard. ‘Steeds meer en meer zal technologie zijn intrede maken in ons privéleven. Maar dat niet alleen. Ook de eventbranche gaat veranderen’, aldus spreker Christian Kromme.
Waar gaan events heen, hoe ziet een event er straks uit en wat speelt er op dit moment? Samen met Christian Kromme zijn wij het event van 2025 ingedoken.
Laten we beginnen bij de overkoepelende trend. De wereld wordt steeds meer een digitaal domein. Technologie zit in bijna alles van het dagelijks leven verworven. Thuis, op het werk maar ook bij (bedrijfs)events. Door de komst van robots, geautomatiseerde systemen, internet, etc krijgen wij steeds meer behoefte aan menselijk contact. Echt met elkaar in verbinding zijn. En dat zie je terug op events. Een event is vandaag de dag niet meer alleen een verplicht moment. Het is leuk om naartoe te gaan! Steeds meer events krijgen een waar festivalgevoel. Er wordt gezond en lekker eten geserveerd, de aankleding voelt huiselijk, de programma's zijn een beleving en de sfeer voelt feestelijk aan.
Maar wat gaat technologie toevoegen aan een event waarbij het juist gaat om de softskills? Technologie gaat ons als eerste helpen om onze softskills meer te durven inzetten. Zomaar op iemand af stappen. Dat durft niet iedereen zo gemakkelijk. Maar wanneer je van tevoren al in contact bent geweest met andere bezoekers van het event is het een stukje gemakkelijker om toch dat gesprek aan te knopen. Zo wordt straks het schakelen tussen jou en je match op events stukken makkelijker gemaakt door communicatietools. Daarbij is het voortraject ook een erg mooi moment om de wensen en behoeften van jouw gasten in kaart te brengen. Hoe mooi zou het zijn als een virtuele agent met jouw gasten in gesprek gaat voor het event om erachter te komen wat hun wensen zijn?
En dat brengt ons bij het volgende. Als je de wensen en behoeften in kaart hebt gebracht, kun je hier als event producer of organisatie op inspelen. Hierdoor wordt een event steeds meer op jou als individu gericht. De ruimte voelt als jouw ideale plek aan en technologie gaat ons bij deze ambiance helpen. Hoe? Door Mixed Reality en Augmented Reality in te zetten. Houdt jij van een bos felgekleurde bloemen? Door een virtuele laag over de ruimte heen te zetten kan jij als bezoeker genieten van een felgekleurde bos bloemen terwijl jouw collega misschien wel een haardvuur ziet. Op het event zelf gaat het om de softskills en in contact staan met je medemens. Maar de sfeer dat wordt door behulp van technologie een echte experience.
Een fantastische dag gehad waar je nog graag van wilt nagenieten? Events zijn straks niet meer alleen eenmalige beleving. Door een automatische follow-up kun je aan je virtuele PA nog je vragen stellen die je niet op het event zelf hebt gesteld. Verder kun je door een virtuele playground nog eens die ene stand bezoeken of door de match app toch nog in contact komen met die ene goede link die je helaas niet meer hebt kunnen spreken.
Al met al: events gaan steeds meer om de mens draaien. Mensen in contact brengen met anderen mensen waarbij jouw persoonlijke behoeften worden waargemaakt door technologische hulpmiddelen waardoor je echt het gevoel hebt bij een event aanwezig te zijn waar je bij MOET zijn! En dat alles waarschijnlijk al binnen nu en 10 jaar tijd.