“Oh, jij hebt een schnabbel vanavond”, zegt een collega als hij ziet dat ik mijn shirtje verwisseld heb voor een strakke zakelijke blouse. Ik werp hem mijn meest destructieve kogelvis-blik toe, daarna een grijns. “Vanavond ga ik met een zaal vol mensen praten over indexbeleggen. Morgen heb ik een sessie over financiering van het MKB en overmorgen ga ik met een zaal vol mensen uit de zorg kijken naar vraagstukken over decentralisatie. Daar heb ik me de afgelopen dagen allemaal op ingelezen. Pas als ik met een verentooi, Hans Klok – blower en kwastjes op mijn tepels uit een taart kom springen mag je het een schnabbel noemen ok?”
Mijn collega grijnst terug. “Elke avond inlezen? Jij liever dan ik.”
Dat klopt. Ik vreet artikelen, dompel mij onder in vakbladen en omring mijn weekends met printjes en een iPad met dossiers. Opdrachtgevers weten het inmiddels en gooien alles over de schutting, van notulen tot jaarverslagen. Je moet meer weten dan de algemeenheden.
Wat zijn de issues in deze sector? Wie loopt er voorop, welke partij staat in korfbalhouding alles tegen te houden? Hoe benadert men elkaar, leert men van fouten en zijn er verborgen agenda’s? Je leest het als je doorleest. Blendle, blogs, verslagen… Alles wil ik gezien hebben. Niet omdat ik een enorme controlfreak ben die bang is dat haar eigen boerenverstand het niet doet, maar omdat je een sector pas van dienst kunt zijn als je kritisch doorvraagt, de valkuilen kent en niet met het bekende congreslingo genoegen neemt. Dáár is de dagvoorzitter voor.
Je event laten opvallen met een herkenbare naam. Landelijke media bereid krijgen om te komen filmen. Een ‘Bekend van TV-stempel’ en aandacht op de affiche. Iemand op het podium hebben die direct al “geliked” wordt. Dáár is de schnabbelaar voor.
Is dat erg?
– Nee, niet als feest (der herkenning) boven inhoud gaat of de schnabbelaar een one trick – pony is die het thema nog net voldoende beheerst.
Zijn er ook BN-ers die wél ingelezen zijn?
– Zeker.
Kun je checken of iemand de geschikte persoon is?
– Maar natuurlijk, gewoon doorvragen als organisatie en een eerste gesprek face tot face doen!
Zie jij er met je radiohoofd wel goed genoeg uit voor een aantrekkelijk affiche?
– Tegenwoordig wel. Ik heb me namelijk ook ingelezen op primer, mascara, foundation, gloss en arcadebogen…
Alleen dat met die kwastjes en die Hans Klok-blower, daar bedank ik voor. Gaan je blaadjes en notities zo van door de war.
Geschreven door: Marijke Roskam