Creativiteit en innovatie is waar huysgenoot Laura Kerckhoffs voor gaat. Als creativiteit- en innovatiemanager helpt Laura medewerkers invulling te geven aan hun creativiteit om bij te dragen aan vernieuwing van een organisatie. In deze blog stelt zij zichzelf voor.
Eigenlijk praat ik niet graag over mijzelf. Ik vind vragen stellen veel interessanter. Maar goed, hierbij een kernachtige beschrijving van wie Laura is: Geboren in Brabant. Dertig eneen beetje jaar oud. Woont in Amersfoort. Man en twee kinderen. Oprichter van de Creativity Club. Dagelijks bezig met creativiteit, innovatie en marketing. Dol op goed eten en fijne wijnen. Liefst in gezelschap van anderen. Eigenschappen: enthousiast, gedreven, nieuwsgierig, leergierig, creatief ,kritisch en praktisch ingesteld.
Ik ben begonnen in de horeca en hotellerie. Tijdens mijn studie Internationaal Hospitality Management leerde ik wat echte klantgerichtheid en -service inhoudt. Dit heeft mij veel gebracht inmijn carrière. Het maakt namelijk niet uit in welke branche je werkt. Klantwaarde en klantgerichtheid hoort altijd centraal te staan.
Een organisatie die dat goed begrijpt, is AFAS Software. Daar heb ik jarenlang gewerkt als marketingmanager. In die tijd heb ik veel geleerd over creativiteit, cultuur, vernieuwing en leiderschap. In mijn zoektocht naar mijn creativiteit leerde ik belangrijke lessen die ik tegenwoordig deel het management en medewerkers van organisaties.
Als creativiteit- en innovatiemanager, trainer en facilitator help ik managers en medewerkers invulling te geven aan hun eigen creatief potentieel en dit in te zetten voor vernieuwing in de organisatie. Daarnaast ben ik nog deels actief als marketingmanager. Het is voor mij dé rol bij uitstek waar klantwaarde, creativiteit en vernieuwing samenkomen.
Creativiteit is de motor voor vooruitgang en innovatie. En daarmee een cruciaal ingrediën en organisatie. Toch wordt er op de werkvloer weinig aandacht besteedt aan de ontwikkeling ervan. Daar wil ik verandering in brengen.
Wat is de meest gehoorde misvatting over creativiteit? Veel v denken dat creativiteit een talent is waar je wel of niet over beschikt. Mensen plaatsen zichzelf daarmee in het hokje: wel creatief of niet creatief. In werkelijkheid is creativiteit geen talent, maar een vaardigheid. Iedereen kan het leren!
Al met een paar tips en technieken het creatief vermogen van mensen enorm ontwikkelen. De tweede misvatting is dat creativiteit over kunst of knutselen gaat. Grote kans dat je bij het horen van het woord ‘creativiteit’ denkt aan je artistieke buurvrouw die graag schildert. Of misschien denk je aan je collega die goed kan vormgeven. Toch is creativiteit veel meer dan dat. Creativiteit is het vermogen om originele en waardevolle ideeën te bedenken én creëren. Je hebt het in je dagelijks werk nodig voor het oplossen van problemen, het verbeteren van producten en diensten en het realiseren van innovaties.
Je kunt mij boeken als spreker over zakelijke creativiteit. In mijn interactieve seminars leer ik je watje kan doen als professional, team en organisatie om creatiever en innovatiever te worden met als doel: vernieuwing op de werkvloer. Daarnaast geef ik verschillende workshops over creativiteit en innovatie. Zoals bijvoorbeeld een Creativity Bootcamp.
Spontaan of ingepland?
Een mix van beiden. Ik ben een planner en ik houd van structuur en goede voorbereiding. Maar zonder spontane acties is het leven bok en bok saai, toch?
Beste moment voor ideeën: tijdens het sporten of tijdens het douchen?
Mijn beste ideeën ontstaan als ik ’s avonds een rondje ga lopen of wanneer ik net in bed lig. Dat laatste is niet echt ideaal. Het zijn de momenten op de dag dat mijn hersenen op stand-by stand staan. En juist dan maken ze nieuwe verbindingen op basis van de input die ze eerder die dag verzameld hebben.
Hard werken of ontspannen?
Definitely hard werken. Ontspannen? Dat is een kunst die ik (nog steeds) niet goed onder de knie heb.
Kamperen of backpacken?
Euh, liever geen van beiden. Toegegeven, ik ben een luxepaard. Maar nu ik kinderen heb begeef ik mij steeds vaker op campings. Gelukkiger kan ik ze niet maken.
Lezing of workshop?
Het liefst geef ik een workshop. Dat komt omdat ik hou van de interactie en de leerzame verhalen die deelnemers delen. Ook lezingen probeer ik zo interactief mogelijk te maken. Uiteindelijk is het is toch het publiek wat een sessie maakt of breekt.
Laura Kerckhoffs is te boeken voor seminars. De thema's die aan bod komen zijn organisatie cultuur, creatief denken en persoonlijke ontwikkeling. Bekijk hier het sprekersprofiel van Laura.