Onze economie en maatschappij zijn in permanente staat van digitale verandering. Dat horen en ervaren we elke dag weer. De druk om te veranderen wordt groter en groter. De klant wordt elke dag mondiger en stelt steeds meer eisen. Het wordt steeds moeilijker toptalent te werven en te behouden. En de roep om transparantie klinkt elke dag luider.
Veel organisaties ervaren een stevige concurrentie in hun markt. Nieuwe, disruptieve concurrenten staan klaar om vandaag nog het roer over te nemen. Wanneer de druk toeneemt, is een stevig fundament essentieel. Ontbreekt dit, dan ben je kwetsbaar in bovenstaande omstandigheden. Is het fundament stevig, dan vormt de druk van buiten juist een prachtig gegeven om je te onderscheiden van de rest. Maar hoe bouw je zo’n krachtig fundament en wat is daar voor nodig?
Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt. In deze tijd van verandering en disruptie is “ouderwets” vertrouwen nog steeds het fundament van elke organisatie én ook nog eens een wezenlijk ingrediënt voor groei. Maar hoe maak ik vertrouwen tastbaar? Voor jezelf, voor je medewerkers, je collega’s, voor je klanten?
Bij vertrouwen spelen drie elementen een belangrijke rol. De belofte die je doet, het talent van je mensen en je werkelijke producten en diensten. Het zijn de knoppen waar je zelf aan kunt draaien, die nadrukkelijk met elkaar verbonden zijn en waar je zélf invloed op hebt. Neem een belofte als “de klant centraal”. Makkelijk uitgesproken, maar er naar handelen, elke dag weer, is in de praktijk een stuk moeilijker. Vergelijk het met de belofte aan je buurman om samen de marathon van New York te gaan lopen. Een belofte die ook nog eens mooi aansluit bij je doelstelling om meer te gaan bewegen. Prachtig om uit te spreken, maar heb je ook de discipline en de wilskracht om wanneer buurman de volgende dag aan je voordeur staat om met je te trainen, er ook naar te handelen? Elke dag weer! De juiste beloftes, verbonden met je producten en diensten én met de talenten van je mensen, daar draait het de komende jaren om.
Neem nou Google. Uit recent onderzoek blijkt dat veel mensen Google inmiddels meer vertrouwen dan hun eigen partner. Google investeert elke dag in vertrouwen. Ze levert producten en diensten die door ons als relevant en plezant ervaren worden. Google bouwt, elke dag weer, bewust aan vertrouwenskrediet. Voldoende krediet om ook in tijden, wanneer het even tegen zit, de klant te behouden. Nieuwe-technologiepartijen of traditionele organisaties, voor allebei loont investeren in vertrouwen. Vertrouwen geeft houvast als alles beweegt.
Geschreven door: Stephan Fellinger