De juiste spreker is altijd belangrijk, maar bij online events nóg belangrijker. Omdat je niet fysiek aanwezig bent bij het event vallen er veel elementen weg, zoals het ontvangst door vriendelijke hosts, het magische gevoel van een (grote) zaal en natuurlijk de gezelligheid. Hierdoor wordt er nog meer focus gelegd op de inhoud. Sprekers brengen de inhoud naar het publiek tijdens een event. Waar moet je op letten bij het boeken van een spreker voor een online event?
In de nieuwe blogreeks Wat Nu? willen we je inspireren en de learnings meegeven van een turbulente tijd, om fysieke, online en hybride events naar een hoger level te tillen.
Een spreker is gewend om voor mensen te spreken, hoe groter de zaal hoe beter. Bij een online event werkt dit uiteraard anders. In een studio voor een camera je presentatie doen én verbinding maken met het publiek, zonder de energie van een zaal, vereist een andere set aan skills. De meeste sprekers hebben deze ervaring de afgelopen tijd opgedaan, maar zorg dat de spreker hier ervaren mee is! De kijker thuis ziet namelijk alles, ook als je dat even liever niet zou willen. ;) Als een spreker onervaren is, heeft de kijker dit meteen door.
Een spreker of sprekers hebben een groot en belangrijk aandeel tijdens jouw event. Wat is je doel? Wat is je boodschap? Wat is het thema? Wat wil je bereiken? Wat is je budget? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden om dichterbij de juiste spreker(s) te komen.
Als je een evenement organiseert wil je precíes weten wie je doelgroep is. Wie wil je dat op je event aanwezig zullen zijn én waarom? En stel jezelf ook bredere vragen: komen de mensen naar je evenement om kennis op te doen, om te netwerken of voor een andere reden? Het voordeel van online events is dat je ineens veel meer mensen kunt uitnodigen dan bij een live event. Er zijn onbeperkt plekken!
De behoefte aan bepaalde onderwerpen verandert het hele jaar door, maar is ook veranderd door de transitie naar online events. Een live event kun je immers niet copy pasten naar online. Dit geldt ook voor de onderwerpen waar iemand over spreekt. Is het (nog steeds) relevant voor je doelgroep, hebben ze er iets aan? Afleiding ligt op de loer, dus zorg dat het aansluit! Het kan helpen om je doelgroep te vragen waar zij op zitten te wachten, wat willen zij graag horen? Dat kan jou enorm helpen! En je doelgroep voelt zich meer betrokken en krijgt het gevoel dat het écht om hen draait. Win-win-win!
Het event wordt waarschijnlijk uitgezonden vanuit een studio. De sprekers kunnen daar fysiek aanwezig zijn, maar het kan ook zijn dat ze vanuit huis hun verhaal vertellen. Vele sprekers hebben geïnvesteerd in een thuisstudio. Erg handig! Grote kans dat ze veel geoefend hebben en het dus professioneel overkomt.
Er vindt altijd een voorbespreking plaats tussen de klant en de spreker. Alle verwachtingen en mogelijkheden worden uitgesproken naar elkaar. Zo weet je zeker dat de sprekers het juiste verhaal gaan vertellen.
Wil je wel graag het verhaal van een specifieke spreker laten horen, maar is diegene niet de beste spreker (op camera)? Dan zijn er genoeg andere opties. Je kiest in dat geval voor een andere vorm dan een keynote. Zorg voor afwisseling! Bijvoorbeeld een Q&A (met het publiek), een interview tussen de spreker en dagvoorzitter of een tafelgesprek.
Over een dagvoorzitter gesproken, het belang van een goede dagvoorzitter is ook enorm toegenomen. Bij een online event wordt alles op de minuut getimed, wordt er sneller geschakeld en wordt interactie nóg belangrijker. Een goede dagvoorzitter weet als geen ander hoe dit voor elkaar te krijgen en het te laten slagen.
Het aanbod in sprekers is enorm. Hoe vind je de juiste spreker die ervaren, professioneel is en precies het juiste verhaal vertelt waar behoefte aan is? We gaan graag met je in gesprek over je wensen, geven je advies en stellen de juiste namen aan je voor. Jij kiest uiteindelijk de spreker(s) die het beste past! Kunnen wij jou helpen om je juiste sprekers(s) en dagvoorzitter te vinden? Of heb je begeleiding nodig tijdens de organisatie van jouw online event? Neem contact met ons op via 030 304 00 25 of mail naar info@sprekershuys.nl om de mogelijkheden te bespreken.