2021, weer een jaar vol ups en downs. Flexibiliteit, vertrouwen, hard werken maar ook positiviteit omschrijven denk ik het beste afgelopen jaar. Nieuwe concepten werden ontwikkeld, event formats werden continu omgegooid en steeds creatiever, grenzen werden verlegd en doelstellingen werden bijgesteld.
Wat gaat 2022 ons brengen? Welke ontwikkelingen, uitdagingen, maar ook kansen zullen we tegenkomen?
Het afgelopen jaar is volledig anders gelopen dan we allemaal van te voren gehoopt en ook verwacht hadden. Aan het begin van het jaar zijn we gestart met vele mooie Fieldlab events, ook wel het in de praktijk testen van events om te kijken hoe we het jaar weer live events mochten organiseren. Welke mogelijkheden zijn er, welke eventuele maatregelen zijn noodzakelijk om het werkbaar te maken en vooral: hoe organiseren we dit alles op een veilige manier?
En wat was ik blij dat ik bij het eerste Fieldlab event mocht zijn! Mijn 'eventhart' maakte een sprongetje na een jaar geen live events te hebben bezocht.
Wat was het gek om weer de Jaarbeurs binnen te stappen en met nog 499 andere mede-eventprofessionals dit mee te mogen maken. Het voelde eerst erg onwennig, van anderhalve meter afstand houden, niet op drukke doorstroomlocaties komen, naar de 'normale wereld' zoals we hem altijd gekend hebben. Al snel voelde het weer vertrouwd en wat was het fijn.
Na dit eerste Fieldlab event zijn er daarna nog vele gevolgd. Helaas mocht dit niet van lange duur zijn en al snel waren er weer allerlei beperkingen rondom de organisatie van events.
We kunnen dit jaar dan denk ik ook wel typeren door het vele schakelen, verplaatsen en wijzigen van event formats.
Desondanks alles hebben we een mooi jaar achter de rug. Wat hebben we veel geleerd van en in onze branche! De kracht van 'live' maar zeker ook de kracht van 'online'. En niet te vergeten de ongekende creativiteit die onze eventbranche bezit. Het zoeken naar verbinding en de ontmoeting was waar we naar op zoek waren. Vele mooie events hebben plaatsgevonden in samenwerking met het Sprekershuys en al onze partners, klanten en opdrachtgevers in welk format dan ook.
Zelf hebben we ook niet stilgezeten afgelopen jaar. In januari 2021 is onze eigen studio 'live' gegaan: Studio Werkspoor. Een plug & play studio die de uitkomst blijkt te zijn in tijden van onzekerheid. Live events schakelen terug naar een online format of worden zelfs permanent omgezet. De kracht van online events wordt versterkt en het blijkt een effectief en succesvol communicatiemiddel te zijn voor vele organisaties. Of je nu een webinar wilt organiseren, een podcast reeks wilt opnemen of een nieuwe interne strategie of campagne wilt lanceren: het is een uitermate geschikt, kwalitatief en duurzaam middel om dit te garanderen.
Ondanks de onzekerheid die wellicht iedereen van ons heeft ervaren in deze tijd mochten wij ons team weer verder uitbreiden. Daniëlle van der Schoot is onze nieuwe content marketeer en Claire Clement mochten we verwelkomen als onze 'nieuwe' verbinder en wat zijn we blij met jullie!
Er staan nog vele mooie andere dingen op de planning die we binnenkort dan ook snel met jullie zullen delen, dus stay tuned!
Maar laten we vooral hopen dat we elkaar komend jaar weer 'live' mogen ontmoeten.