Lars (1980) is een veelzijdig, energiek en creatief persoon, die graag het beste uit mensen wil halen door zijn kennis, ervaring en energie in te zetten.
Met wie hebben wij het genoegen?
Lars Sørensen. Zoon van Rob en Gonnie. Man van Evelien. Vader van Judith en Hannah. Mijn vak is communicatie. Mijn specialisme ‘Live-communicatie’. Mijn meest zichtbare rol is die van presentator, dagvoorzitter en moderator in binnen-en buitenland. Als ik niet op het podium sta houd ik me bezig met communicatievraagstukken bij vele uiteenlopende organisaties en bedrijven. Zo ben ik graag bezig met event-en interactiedesign en ontwikkel, produceer en regisseer ik (film)-content. Ook word ik regelmatig betrokken bij projecten als consultant, adviseur of coach. Als er tijd over is sport ik graag, participeer ik in maatschappelijk betrokken projecten, investeer ik in initiatieven die op een positieve manier verandering in gang zetten en ontwikkel op dit moment social-start-up ‘Autisme Experience’.
Hoeveel events heb jij +/- mogen voorzitten? 396.
Hoe pak jij de voorbereiding voor een evenement aan?
In de ideale wereld schuiven we ruim op tijd aan tafel voor een brainstorm en krijgen we boven tafel waarom dit event er gaat zijn. Wat het teweeg moet brengen bij iedereen die erbij betrokken is. Hoe we met elkaar het succes ervan bepalen en maken we op basis daarvan een dynamisch event-design. Het moet in zijn opzet een event zijn waar je zelf ook graag bij zou zijn. Natuurlijk is de realiteit ook vaak dat er al heel veel vast staat op het moment dat ik in beeld kom. Dan ben ik die dagvoorzitter die zoekt naar ruimte binnen het programma om momenten van interactie en beleving te creëren. Met respect voor de doelstelling en opzet doe ik dan graag voorstellen voor kleine aanpassingen die het programma toch net even dynamischer en energieker maken dan het jaar daarvoor. Met +/- 400 events achter de kiezen heb ik voldoende repertoire om in iedere situatie, voor welke doelgroep dan ook, een creatieve vorm te kunnen bedenken die ons dichter bij het gewenste resultaat brengt.
Wat doe jij voordat jij het podium opgaat?
Voor ik oploop check ik nog even hoe het met de sprekers, gasten en panelleden gaat. Zijn ze relaxt? Hebben ze helder hoelang de spreektijd is? Of is er misschien nog een laatste aanmoediging nodig? Iets om de spanning te breken. Niet iedereen staat iedere dag op een podium voor honderden mensen. Dan een laatste blik op mijn cue-cards, de laatste check van het batterijlevel van mijn microfoon en een bevestigende knipoog naar de opdrachtgever, zullen we beginnen?
Wat vind jij de beste indeling van een programma?
Een programma met ruimte voor input van en interactie met de deelnemers. Met aandacht voor alle zintuigen, dus niet alleen de oren… Dat klinkt als een open deur, maar ik sta er versteld van hoe vaak dat mis gaat. Als je alles dicht programmeert, volboekt met sprekers, workshops die vaak talk-shops zijn, wat is je verwachting dan precies van je deelnemer/bezoeker? Bij veel events is de interactie beperkt tot het invullen van het enquête-formulier achteraf. Als je alleen maar informatie te delen hebt neem het dan alsjeblieft op in een filmpje en stuur het op. Scheelt iedereen een hoop tijd en jou als organisatie de moeite van het organiseren.
Wat is voor jou persoonlijk het doel op zo’n dag?De sfeer creëren waarbinnen mensen met elkaar in contact willen en durven komen. Dat betekent dus onder andere voorzichtig met de publieksinteractie in de eerste 10 minuten. Als je iemand uit de zaal direct voor het blok zet met een gevatte opmerking of scherpe vraag dan durft niemand meer. Daarom zoek ik altijd eerst de interactie tussen de deelnemers op. We beginnen met netwerken, delen met elkaar. Wie ben jij? Waarom ben je hier? Wat is jouw persoonlijke doel? Met mijn persoonlijke checklist als bezoeker van een event wil ik tevreden naar huis rijden; Wat heeft me vandaag verrast?Wat heeft me geraakt?Wie heb ik ontmoet en onthouden?Waar wil ik na deze dag meer over weten?
Welke interactieve tool gebruik jij het liefst?
Kan echt niet kiezen tussen een bolletje wol, post-its, stiften en een doos lego. Om maar even wat tegenhangers van veel ge-hypete online/digitale tools te noemen. Als het op de juiste manier toegepast wordt zie ik echt de meerwaarde van bijvoorbeeld Buzzmaster of Northpolls wel natuurlijk. Maar ik merk dat veel organisaties hun interactie volledig ophangen aan een schermpje.. Dan zitten er 800 mensen met hun eigen schermpje voor hun neus interactief te zijn. Heb je een beeld? Ik maak dan graag combinaties. ‘Overleg met je buurman en verzin in 2 minuten 1 goede vraag voor de spreker en stuur die in via Northpolls.’ Zoiets.
Hoe ‘deal’ jij met lastige vragen uit de zaal?
Het is dan mijn persoonlijke missie om op comfortabele en losse wijze boven water te krijgen waarom dit een lastige vraag is. Over welke pijn gaat het eigenlijk. Het helpt enorm om de zaal hierin te betrekken. Waarom vinden we dit moeilijk? Voelen we ons veilig genoeg om deze vraag hier met elkaar te behandelen? Dit zijn de momenten waarop je als dagvoorzitter je toegevoegde waarde kunt en moet laten zien.
Wat vind jij het leukste op zo’n dag?
De ontlading van energie bij de borrel. Als je ziet dat mensen blijven hangen en nog volop napraten over wat ze die dag gedaan, geleerd en beleeft hebben.
Blijf jij altijd hangen bij de borrel?
Meestal niet. Het is ook niet mijn feestje, mijn bedrijf of collega’s. Daarbij heb ik meestal nog wel wat kilometers te maken naar het prachtige Dordrecht waar ik woon. Leg ik graag de kinderen op bed, overhoor ik mijn studerende dochter of vrouw. En wachten soms de laatste voorbereidingen voor het evenement van de volgende dag. Stropdas strijken, kaartjes printen, dat werk 😉