Deel dit artikel...

Hoe blijf je vernieuwend binnen de eventbranche?

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Man met microfoon sprekend. Naast hem zitten 2 andere mannen

Zo val je op met jouw event dit najaar!

Er worden ontzettend veel events georganiseerd. Vanuit het Sprekershuys maken we in het contact met de opdrachtgevers van deze events van alles mee. Van de meest doordachte tot de meest spontane aanvragen. De één heeft een sterk conceptuele aanvraag, de ander wil gewoon ‘een leuke spreker inhuren’ voor het event.

Hoewel we alle aanvragen met evenveel energie oppakken, beseffen wij ons ook dat het lastig is om continu vernieuwend te zijn en ervoor te zorgen dat bezoekers blijven komen. Hierbij onze tips.

“Het gaat nu toch goed?”

Niet of nauwelijks veranderen of meegaan met de tijd, omdat het nu goed gaat, is misschien wel één van de grootste fouten die je kunt maken. Vast blijven houden aan het vertrouwde. Dit voelt misschien veilig, maar dit werkt helaas niet meer in deze snel veranderende wereld. Meegaan met de trends en jezelf opnieuw blijven uitvinden, blijft de sleutel tot succes!

Brainstorm

Samen kom je tot de beste ideeën. Probeer in meerdere fases van de voorbereiding te brainstormen, niet alleen in de beginfase. Door nieuwe stappen in het proces te zetten, krijg je altijd weer nieuwe ideeën. Brainstormen is een goede manier om creativiteit meer ruimte te geven. En let op: tijdens de creatieve brainstorm zijn ‘nee’ en ‘maar’ de verboden woorden!

Kom in contact

Bel een aantal genodigden op met vragen als: wat hoop jij te weten te komen of te leren? Wat wil je graag zien? Wie wil jij graag zien? Wat verwacht je bij het thema? Door dit te doen leer je meer over de behoeften van je doelgroep en daardoor vergroot je de kans op succes.

Who's on stage?

Een event met sprekers gaat over het bij elkaar komen en luisteren naar inspirerende verhalen. Het samenstellen van het programma kan dus een groot deel van je vernieuwing zijn. Niet alleen out-of-the-box sprekers zorgen voor vernieuwing; ook de manier waarop je het programma inricht draagt hier aan bij. Denk aan het verzinnen van nieuwe manieren om tot interactie te komen met je publiek, maar ook aan de opbouw van je programma.

Dare!

Onderscheid je door te laten zien dat je durft. En áls je het doet, doe het dan goed. Op deze manier blijven mensen je onthouden, op een positieve manier. Durven en creativiteit is áltijd belangrijk.

Voor- en natraject

Tijdens het voor- en natraject zijn er nog veel mogelijkheden om vernieuwend zijn. Je kunt op veel manieren bepaalde content verspreiden om zo de duur van je event te verlengen en daarmee de impact enorm te vergroten. Denk aan een serie podcasts of interviews met medewerkers of klanten, of aan het opnemen van video’s vóórafgaand van het event om bezoekers te triggeren of juist achteraf om de overgebleven vragen te beantwoorden. Denk ook eens aan de mogelijkheid om juíst wat later na het event een aanvullende en verdiepende sessie te organiseren. Bijkomend voordeel: hoe langer je de aandacht vasthoudt, hoe makkelijker het wordt om je bezoekers te verleiden en te komen naar een volgend event. Hoe fijn is het als je het tijdrovende uitnodigingsproces niet telkens opnieuw hoeft uit te vinden?

Feedback

Feedback is belangrijk. Ook juist als je nieuwe dingen probeert. Op basis van deze informatie kun je de juiste koers blijven varen. De uitslag kan ook zijn dat de doelgroep van jouw event helemaal niet zo zit te wachten op de verandering die jij hebt doorgevoerd. Niet leuk, wel leerzaam. Laat je hierdoor niet afschrikken en probeer de volgende keer iets anders.

Vernieuwing gaat dus niet alleen om het doen van nieuwe dingen, maar het gaat juíst ook om het blijven luisteren naar je doelgroep én het doel niet uit het oog te verliezen. Balance is key. Het is een leerzaam, maar interessant proces!

Terug naar overzicht

Laatst gewijzigd 14 maart, 17:20
Deel dit artikel...