Huysgenoot Rogier Elshout is professioneel dagvoorzitter, debatleider en presentator. Hij is dan ook regelmatig terug te vinden in de aftermovies van events. Aftermovies zijn volgens Rogier een goed idee: Het bereik van je event kan hierdoor enorm vergroot worden. In deze blog geeft hij tips om meer uit je aftermovie te halen.
“Regelmatig doe ik een event waar een aftermovie wordt gemaakt. De één nog mooier dan de ander (Ik kijk elke avond voor het slapen gaan het stukje waar ik in slowmotion mijn microfoon gooi). Een aftermovie is vaak een goed idee: je hebt flink in je event geïnvesteerd en met een klein beetje extra kun je je bereik enorm vergroten. Maar bedenk wel van te voren wat je er nou precies mee wil.
Vaak bevatten ze alleen maar sfeerbeelden: lachende en pratende mensen met een opzwepend muziekje er onder. Als je vooral wil laten zien hoe leuk/mooi/spannend je event was: mission accomplished. Maar vaak heeft het event als doel een bepaalde boodschap te verkondigen en die gaat zo verloren.
Tip 1: maak een plan. Denk dus goed na over wat het doel is van de aftermovie, bedenk een concept/storyboard en bespreek dat vooraf met je regisseur.
Tip 2: neem geluid op. Heel vaak is er wel een cameraman, maar neemt die geen (goed) geluid op: het geluid uit de mengtafel (met liefst daarbij omgevingsgeluid zoals applaus). Dan heb je na afloop prachtige beelden… zonder bruikbaar geluid. Bedenk dus vooraf of je geluid nodig hebt.
Tip 3: deelbaarheid. Inhoud over je event of van je event? Vaak zie je dat aan de sfeerbeelden interviews met deelnemers aan het event – die vertellen hoe leuk ze het vonden – worden toegevoegd. Dat geeft al meer inhoud. Als de aftermovie het doel heeft bij de uitnodiging voor een volgende editie mensen over te halen te komen, of om aan het management te laten zien hoe goed het event was: helemaal prima.
Maar als je doel is dat de video wordt gedeeld op social media, dan moet het de moeite van het delen waard zijn. Niemand deelt een tandpastareclame. Wel interessante feiten over tanden. Of tandpasta. Kies in dat geval dus liever voor korte clips van het event waar iets spraakmakends gezegd wordt.
Heb je sprekers/pitchers/panelleden? Knip een mooi stukje van wat ze zeggen en geef het aan hen. Grote kans dat ze het als zelfpromotie gaan verspreiden!
Tip 4: Doe het allemaal. Als je toch een cameraploeg laat komen, kun je kiezen voor én én én: én een sfeerimpressie én inhoudelijke snippets én snippets voor je sprekers. Met een kleine extra investering bereik je zo meer.”
Meer weten over Rogier? Bekijk dan hier zijn profiel of neem contact op via info@sprekershuys.nl