Rogier Elshout | Europese verkiezingen

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Rogier Elshout poserend in pak bij witte achtergrond

Huysgenoot Rogier Elshout legt je graag uit wat het belang is van de verkiezingen én hoe je hier als bedrijf op in kunt spelen.

Europese verkiezingen

Een goed verkiezingsdebat zet je belangen op de kaart. Dit jaar mogen we twee keer stemmen.

Voor de provincie (maart) en het Europees Parlement (mei).
Goede verkiezingsdebatten zijn essentieel voor onze democratie: daardoor weet je als kiezer waar je op kunt stemmen en kunnen we zien welke politici goed voor de dag komen en welke door de mand vallen. Maar een goed verkiezingsdebat is ook nuttig voor je organisatie:

1. Je laat aan je achterban zien dat je hun belangen goed behartigd

2. Je laat je lobby al voor de verkiezingen beginnen: je zet je belangen al bij de toekomstige
volksvertegenwoordigers op de kaart en brengt ze in contact met achterban
Maar ja. Debatten voor de tweede kamer trekken volle zalen, maar hoe krijg je hier de
zalen voor vol? Wat zijn goede stellingen? En hoe krijg je er aandacht voor?

Een paar tips:

1. Begin bij je achterban: wat vinden die interessant? Laat het debat daar over gaan, dan
komen ze wel.

2. Leg je lobby er niet te dik bovenop. De stellingen hoeven niet steeds precies te zijn wat jij
als organisatie belangrijk vindt. Het moet vooral een spetterend debat zijn. Laat vooral zien
dat je relevant bent, je lobbypunten breng je later wel naar voren bij een kop koffie. Of
daar bedenken we een goed momentje voor.

3. Sluit allianties: doe het debat samen met meerdere organisaties. Niet alleen deel je de
kosten, je wordt relevanter.

4. Denk strategisch en lange termijn: wat wil je bereiken met je debat

5. Maak het niet te moeilijk: goede en leuke verkiezingsdebatten zijn er eigenlijk heel weinig.
Meestal zitten de kandidaten voor een bijna lege zaal gelijkgestemden, en is het super
saai. Met een beetje boerenverstand steek je met jou debat daar al met kop en schouders
bovenuit.