The show must go on. Althans, zo denken wij erover. En gelukkig velen met ons. In de afgelopen 2 jaar hebben we gezien hoe fysieke evenementen zich hebben kunnen transformeren tot online evenementen. Uiteraard ging dat niet zonder slag of stoot. Vallen en opstaan hoort erbij, maar inmiddels kunnen we vol overtuiging zeggen: we hebben het onder de knie. We weten inmiddels welke ingrediënten je nodig hebt voor het creëren van een succesvol online event. In dit artikel vertellen we je meer over de (veel geziene) valkuilen.
Daar kunnen we kort over zijn. Niets is zo storend als een verbinding die niet optimaal is, beeld en geluid wat niet synchroon loopt, of zelfs… geen wachtschermen op momenten waarop de show nog niet begonnen is. Techniek is key. Zorg daarom voor een professionele partij die de techniek verzorgd. Bij het Sprekershuys hebben we onze vaste techniek partijen waar we mee werken. Van hen weten we wat ze bieden én dat ze optimale kwaliteit leveren.
En als je dan weet dat je voor goede techniek kiest, denk dan ook vooral na over de volgende stap. Meerdere camerastandpunten zijn belangrijk, zodat het beeld afwisselend blijft. Een regisseur zorgt ervoor dat het plaatje klopt.
Dit lijkt een inkoppertje, maar tóch moeten we ‘m benoemen. Online valt alles meer op. Hoe sterk is de spreker, hoe goed is het programma getimed, hoe smooth verlopen de verschillende onderdelen? De spanningsboog van het publiek is korter en afleiding ligt op de loer. Daarom valt en staat het event met een voorbereiding die tot in de puntjes is uitgedacht.
Waar je bij een live event met een paar simpele ingrediënten al zorgt voor beleving, vraagt een online event net een beetje meer. Voor een professionele uitstraling zorg je voor de juiste vormgeving van jouw videoproductie. Door een persoonlijke touch aan het event te geven, maak je meer indruk op het publiek. Uiteraard kan het Sprekershuys je hier ook bij helpen. Wij bieden verschillende vormgevingen aan die passen bij jouw videoproductie om uit te kiezen.
Waar een hoop mensen zich verheugen op een uitstapje, kan dat met een online event wat minder zijn. Er bestaat zelfs het gevaar dat mensen een online event overslaan, wanneer ze druk aan het werk zijn. Zorg er daarom voor dat jouw publiek voorafgaand aan het event al geënthousiasmeerd wordt. Dit kan door middel van een leuke uitnodiging, stuur ze een quiz, een poll, een video… Of zelfs al een presentje van tevoren. Zo wordt het publiek al geprikkeld en zijn ze benieuwd naar het event. Laat de voorpret maar beginnen en houd de aandacht van je publiek vast!
Dit wordt nog wel eens vergeten. Publiek dat zich anoniem en ongehoord/ongezien voelt, zal eerder de neiging hebben af te haken bij een online event. Geef je publiek daarom een gezicht en stem. Er zijn tal van mogelijkheden om interactie te creëren en het publiek te blijven prikkelen. Verwachten dat mensen zelf online ook aan het netwerken slaan, kan ook een valkuil zijn. Waar mensen in real life met een drankje in hun hand gemakkelijk een praatje met elkaar aankopen, vraagt dit online om net iets meer voorbereiding en begeleiding. Denk daarom bijvoorbeeld aan een sterke dagvoorzitter die hierin de leiding kan nemen en probeer te begeleiden door zelf actief vragen te stellen en gesprekken op gang te brengen. Wacht niet af, maar neem de regie zelf in handen!
Wil je ook dat jouw event van A tot Z klopt, zodat je een onvergetelijke indruk maakt op jouw publiek? Wij adviseren je graag! Alle kennis al in huis? We helpen je graag bij het kiezen van ijzersterke sprekers en dagvoorzitters.